خواص خوراکی ها
ارسال شده در ۱۸ / ۸ / ۱۳۸۹ در ساعت ۱۷ و ۳۱ دقيقه

 

خواص خوراکی ها :
 
میوه و سبزیجات :  

آيا ميدانيد سالانه 5 ميليون نفر در سراسر جهان به دليل عدم دريافت مقادير كافي ميوه و سبزيجات جان خود را از دست مي‌دهند. آیا می دانید به دليل عدم دريافت مقادير كافي ميوه و سبزيجات مصرف دارو در ایران چندین برابر سرانه مصرف دارو در اروپاست ؟ كارشناسان سازمان جهاني بهداشت  با اعتقاد بر اينكه رژيم بد غذايي یکی از ‌۱۰ فاكتور خطر ايجاد كننده بيماريهاي كشنده‌اي چون بيماريهاي قلبي و سرطان است ، مصرف روزانه حداقل ‌500 گرم ميوه و سبزيجات را توصيه مي‌كنند ( تغذیه بهنجار و سالم 1000 گرم میوه و سبزیجات در روز است ) .

 
پونه :
پونه از خانواده  نعناغ است ، حاوی مقدار زیادی ویتامین است، با گیاه پونه می توان یک دم کرده نیز تهیه نمود. برگ‏ ها و گل‏ های پونه و همچنین ساقه‏ های آن می توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‏ ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‏ باشد ، از دم کرده‏ی این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی ‏خوابی استفاده می شود .پونه را به عنوان تحریک کننده تولید صفرا نیز می‏ شناسند.تزریق عصاره ‏ی پونه به موش‏ های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام بخشی خوبی است.عصاره‏ ی پونه دارای خاصیت تسکین دهنده‏ ی درد نیز می ‏باشد.در محیط آزمایشگاه دیده شد که عصاره‏ ی پونه در مقابل ویروس تب‏ خال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‏های مختلف دیگر فعال است. همچنین پونه برای مقابله با بیماری‏های زیر سودمند است :   حالت تهوع و استفراغ ،  مشکلات و ناراحتی ‏های گوارشی ، ترش کردن معده ، سکسکه ، برای هضم غذا و برطرف کردن سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، سرفه و سیاه سرفه،گرفتگی بینی ،  با توجه به خواص ضد میكروبی كه در عصاره و اسانس پونه وجود دارد، می ‌توان از این فرآورده‌ها به عنوان جایگزین طبیعی برای آنتی بیوتیك‌ ها استفاده كرد. 
 
 هلو :   

هلو انرژی دهنده و شادی بخش است ، هلو با داشتن رنگ دانه‌هاي گياهي از انواع كاروتن‌هاي آنتي اكسيدان در پيشگيري از سرطان موثراست. هلوي تازه با داشتن مقدار قابل توجهي پتاسيم مي‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند. همچنین هلو با دارا بودن ويتامين C نقشي در مقابله با بيماريهاي مزمن نظير بيماريهاي قلبي دارد. شواهد علمي نشان می دهد كه بيماري خونريزي لثه‌ها و شل شدن و افتادن دندانها در افرادي كه سطوح ويتامين C پايين‌تري دارند، ‌چند برابر افرادي است كه ويتامين C آنها نرمال است. بنابراين مصرف هلو كه منبع ای از ويتامين C است  به پيشگيري از اين بيماري نیز كمك مي‌كند. همچنين براي افراد سيگاري كه در معرض خطر مواد سرطان زاي بيشتري هستند ممکن است مفيد باشد . (هر يك هلوي متوسط حدود  ‌20 ميلي گرم ويتامين C دارد) .   

 

زعفران :   

گفته می شود زعفران  شادي بخش ، تقويت كننده حافظه ،  آرام‌بخش ، افزايش دهنده تمركز، ضد تشنج ، ضد افسردگی ، ضد اسپاسم، آلزايمر و پاركينسون است كه در درمان دردهاي عصبي و كم خوابي نيز مفيد است. می گویند زعفران به هضم طبيعي غذا و تقويت معده  نیز ممکن است كمك ‌كند. از زمانهاي قديم براي زعفران نيز همچون ساير ادويه‌جات، اهمیت قائل بودند و خواص مفید مختلفي در نظر مي گرفتند.  بر اساس تحقيقات  گزارش شده  زعفران به هضم طبيعي غذا و تقويت معده كمك مي‌كند و به عنوان مسكن به ويژه در درمان دردهاي لثه و قلنج نيز تاثير گذار است. علاوه بر آن محرك و تقويت كننده تمايلات جنسي است، تحقيقات پزشكي بعمل آمده حاکی ست زعفران ممکن است خواص ضد سرطاني داشته و به عنوان يك داروي ضد تومور و جمع كننده راديكالهاي آزاد عمل ‌كند. بنابر يك تحقيق دارويي ديگر ، زعفران به علت وجود تيامين، ريبوفلاوين و مواد معدني براي درمان فشار خون ، كاهش كلسترول ، درمان كم خوني ناشي از كمبود آهن در خانم ها ، كاهش درصد احتمال بروز بيماريهاي قلبي، تصلب شرائين و افزايش سلامت قلب نيز مفيد است.  اين گياه دارويي در درمان بيماريهاي تنفسي نظير آسم، سرماخوردگي، سرفه، افزايش جريان خون در شبكيه، درمان اختلالات لكه زرد شبكيه در اثر پيري نيز كاربرد دارد. زعفران در صورت استعمال خارجي براي درمان كوفتگي و رماتيسم نيز مفيد است. همچنين تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه تركيبات موجود در زعفران در درمان برخي از انواع سرطانها در حيوانات آزمايشگاهي تاثير داشته است .

 

 سيب :   

گفته می شود سیب دارای چندین عامل ضد بیماری از جمله سرطان است ، دانشمندان آمريكايي چندین تركيب را در پوست سيب شناسايي كرده اند كه سلول هاي سرطاني را در محيط آزمايشگاهي از بين مي برد. به گزارش ايرنا « روي هاي ليو» مجري تحقيقات از دانشگاه سم شناسي محيطي و تطبيقي دانشگاه كورنل گفت چندين تركيب را شناسايي كرديم كه مانع از تكثير سلول هاي سرطاني كبد، قولون و سينه در انسان مي شود و احتمالا عامل خاصيت ضد سرطاني انواع سيب  است. وي معتقد است روزانه مصرف چند وعده انواع مختلف از ميوه ها و سبزيجات، اقدام مناسبي براي كاهش خطر ابتلا به بيماري ها  از جمله سرطان و همچنين تامين نيازهاي غذايي لازم براي حفظ سلامت است. اين پژوهشگران مقدار زیادی از پوست سيب هاي سرخ را مورد بررسي قرار دادند ، تركيبات آن ها را جدا و ساختار تركيبات نويد بخش را شناسايي كردند. سپس در آزمايشگاه ها اين تركيبات خالص را عليه رشد سلول هاي سرطاني به كار بردند. آن ها دريافتند تري ترپنويدها كه نوعي مولكول چربي محلول طبيعي است احتمالا بيشترين نقش ضد سرطاني را دارا مي باشد.

 

   دارچین  cinnamon   :

دارچين از قديم‌الايام در دنيا استفاده میشده است.  دارچين پوست درختي است  برگ اين درخت سبز سير و داراي گل‌هاي به رنگ سفيد مي‌باشد.  پوست اين درخت را كنده و معمولاً پودر مي‌كنند و در غذا يا به‌ عنوان چاي از آن استفاده مي‌كنند. خواص دارچین :  مصرف روزانه دارچین انسان را سلامت و جوان نگه مي‌دارد. دارچين براي زياد شدن و بازيافتن نيروي جنسي نيز به‌ كار مي‌رود كليه را گرم مي‌كند و ضعف كمر و پاها را ازبين مي‌برد و كم‌خوني را درمان مي‌كند‌. دارچين بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است و جديداً در آمريكاي شمالي و كانادا كرم‌هائي به بازار آمده كه داراي دارچين است و براي رفع درد به‌ كار مي‌رود‌. بعد از خوردن يك دونات دارچين‌دار همه چيز را زيبا مي‌بينيد و چقدر آرام هستيد‌. اين خاصيت دارچين است زيرا دارچين اثر آرام‌ كنده و شاد‌كننده دارد و از بسياري از داروهاي آرام‌بخش بهتر است. و در حقيقت مي‌توان گفت دارچين واليوم گياهي است زيرا در دارچين ماده‌اي است كه روي حيوانات و انسان اثر آرام‌بخش دارد.   اثر مهم ديگر دارچين پائين آوردن تب مي‌باشد و حتي امروزه دارچين را به‌ صورت قرص و كپسول درآورده‌اند كه به‌عنوان تب‌بر به ‌كار مي‌رود. شما مي‌توانيد به آساني با نوشيدن يك فنجان چاي دارچين تب را به‌ سرعت پائين بياوريد. دارچين رگ‌ها را باز مي‌كند و اثر خوبي در گردش خون دارد. دارچين خاصيت عجيب ديگري دارد و آن قوي كردن مصونيت بدن در مقابل امراض است و حتي مي‌توان گفت كه اثر پني سيلين و آنتي بيوتيك را به مقدار زيادي درا است. اگر حس كرديد كه ضعيف شده‌ايد و ممكن است مريض شويد چاي دارچين را فراموش نكنيد و حتي اگر سرما خورده‌ايد يا ضعف شديد چاي دارچين بهترين دارو است. يكي از دانشمندان معتقد بود كه دارچين معده را تميز و آرام و قوي مي‌كند. بنابراين اگر ناراحتي معده داريد حتماً از دارچين استفاده كنيد دارچين با اين همه خواص طعم بسيار خوبي دارد. حتي اگر چاي معمولي مي‌نوشيد آن را با يك قطعه پوست دارچين به‌هم بزنيد كه طعم آن را بهتر كند. 

 

عسل :

عسل یا  انگبين عبارت است از شهد گل‌ها كه زنبور عسل آن  را جمع‌آوري می کند . عسل شامل قندهايي چون گلوكز، فروكتوز، مواد معدني همچون منيزيم، پتاسيم، كلسيم، كلريدسديم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن ويتامين هايي همچون B1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نيز براساس كيفيت و نوع عسل به نسبت هاي متفاوت در آن ديده مي شود.  علاوه بر موارد ذكر شده در حد كمي مس،  يد  و  روي  نيز در عسل وجود دارد. زنبورهاي عسل يكي از بخش هاي اساسي و اصلي اقتصاد كشاورزي سالم هر کشوری به حساب مي آيند. از ويژگي هاي مهم عسل خاصيت ميكروب كشي آن است. عسل يك ضدعفوني كننده طبيعي است. از آنجايي كه عسل حاوي مواد آنتي باكتريايي است مي تواند بخوبي باعث بهبود زخم ها  بخصوص زخم معده و دستگاه گوارش شود. زنبور عسل نوعي از آنزيم دياستاز به نام انورتاز را نيز به شهد اضافه مي‌كند كه اين آنزيم به همراه مواد قندي و نشاسته‌اي كه چهار پنجم وزن عسل را تشكيل مي‌دهند، عامل اصلي متبلور شدن يا شكرك ‌زدن عسل به شمار مي‌روند. لذا اين باور كه عسل غيرطبيعي شكرك مي‌زند صحيح نيست، بلكه دليل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبيعي وجود دياستاز و  همچنين كربوهيدرات ها مي‌باشد. دياستاز، ‌ذرات خيلي ريز عسل را به خود جذب كرده و باعث ته‌نشين شدن آن مي‌شود. مقدار گلوكز عسل هر چه بيشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشين مي‌شود. مدت زمان شكرك زدن يا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتي در مورد عسل اقاقيا به سه چهار سال هم مي‌رسد. تشخيص عسل طبيعي و غيرطبيعي از طريق مزه كردن ممكن نیست. مصرف كننده باید با چشمانش شكل ظاهري عسل را ارزيابي ‌كند، با بيني‌اش آن را بو ‌كند و با زبانش آن را مزه ‌كند. اگر مجموعه خصوصيات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعي است .لازم به ذكر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوي عسل فقط مربوط به گل هر منطقه مي‌باشد.  چهار پنجم وزن عسل را كربوهيدرات‌ها تشكيل مي‌دهند و بقيه آن عبارت است از: پروتئين، املاح معدني، عناصر معطر، آنزيم‌ها، ويتامين‌ها، گرده گل و آب.  هر 100 گرم عسل 330 كيلوكالري انرژي توليد مي‌كند. لذا عسل، غذايي  انرژي‌زاست و به كمك دياستازهايش چربي‌هاي اطراف قلب را آب مي‌كند. به همين دليل مصرف آن به سالخوردگان و بيماران قلبي توصيه مي‌شود.

 

زرد آلو :  

ترکیبات شیمیائی : در  زردآلوی مواد زیرموجود است انرژی 54 کالری ، آب ، مواد قندی ، پروتئین ، کلسیم ، فسفر، سدیم ، پتاسیم ، آهن ، ویتامین آ ، ویتامین ب 1 ، ویتامین ب 2 ، ویتامین ب 3 ، ویتامین ث ، اسید سالسیلیک ، مواد نشاسته ای ، آلبومین ، مغز زردآلو دارای روغن ، پروتئین ، قند  و ویتامین های A و C و B17 می باشد . ویتامین B17 ضد بیماری سرطان و معالج سرطان است.خواص زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است  تصفیه کننده خون است ، عروق را باز می کند ، ملین است ، بوی بد دهان را رفع می کند ، تب بر است ، برای کم خونی مفید است ،  ورم مفاصل را برطرف می کند ، ضد نرمی استخوان است ، برای قلیایی کردن بدن مفید است ، خواص هسته زردآلو مغز هسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. مغز آن تقویت کننده قوای جنسی است، سنگینی گوش را درمان می کند .  برای نرم کردن پوست مفید است ، روغن تلخ هسته ورم معقد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند. زرد آلو بطور کلی دیر هضم ، ثقیل و نفاخ است .  سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند . همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می سازد.

 
 

گوجه فرنگی : 

به علّت دارا بودن ویتامین‌های A ، B، C، K و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و آهن در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفاء می ‌کند. گوجه ‌فرنگی یکی از مهم ترین منابع ویتامین A می ‌باشد. لذا در تقویت بینایی، تقویت و سلامتی پوست و مخاط‌ ها (دهان و بینی)، رشد و نمو استخوان‌ها ضروری است. گوجه ‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های B1 و B2 می ‌باشد؛ از این رو در تسکین دردهای عصبی، رفع بی ‌اشتهایی و درمان یبوست، نقصان ترشح شیر مادر و تورم‌ دهان تجویز می‌شود. گوجه ‌فرنگی، بدن را در برابر امراض و بیماری‌های عفونی حفظ کرده و مصرف آن نیرو و نشاط می‌بخشد. گوجه ‌فرنگی هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می ‌کند. به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات پخته مصرف می ‌کنند. مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد هستند، تجویز می‌شود. گوجه ‌فرنگی بعد از لیموترش، بیش از سایر میوه‌ها ویتامین C و مقدار زیادی فسفر، آهن، سیلیس و کلسیم دارد. بررسی ترکیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی نشان می دهد که درمیوه‌ی گوجه فرنگی رسیده، گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان وجود دارد. اسید آلی اصلی و عمده‌ی موجود در گوجه فرنگی، اسید سیتریک است. اسیدیته‌ی میوه به تدریج از مرحله ی سبزی به طرف قرمز شدن افزایش می‌یابد و حداکثر آن، موقعی است که قرمز شدن و رنگ عوض کردن آن آغاز می‌شود و پس از آن رو به کاهش می گذارد. ماده‌ی رنگی اصلی و عمده‌ی گوجه فرنگی کاروتنوئید، بتاکاروتن و لیکوپن می باشد. حداکثر مقدار کاروتنوئیدها در حالتی است که گوجه فرنگی در زیر تابش مستقیم نور رشد می کند. ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت ‌شده و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند. در هند و چین از میوه‌ی گوجه فرنگی به عنوان ملین استفاده می شود و برای تقویت مسلولین (مبتلایان به بیماری سل )، تب‌های حصبه‌ای، رفع ورم ملتحمه‌ی چشم، آماس گوش(اوتیت) و دفع سنگ کلیه تجویز می شود. مصرف گوجه ‌فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل تجویز شده و برای مبتلایان به نقرس و روماتیسم مفید است. گوجه ‌فرنگی، خنک و اشتها ‌آور است و آب آن برای رشد و نمو بهتر اطفال موثراست

 
آلبالو گیلاس :
 
آلبالوگیلاس حاوی ترکیبات زیر است : انرژی : 5/55 کالری، پروتیین : 5/1 گرم ، کربوهیدرات : 5/11 گرم ، فیبر: 7/1 گرم ، کلسیم : 5/14 میلی گرم ، منگنز : 3/8 میلی گرم ، فسفر : 5/16 میلی گرم ، پتاسیم: 2/160 میلی گرم ، ویتامین A : RE 8/131 ، ویتامین C : 3/10 میلی گرم، فولات: 6/6 میلی گرم، آب: 5/78 گرم .
از نظر غذایی ودرمانی آلبالوگیلاس دارای ماده قندی ساده "لوولز " است که برای اشخاص دارای مرض قند بی خطر می باشد. سینه را نرم می کند , معده را ضد عفونی نموده وتخمیر معده را از بین می برد ، با آن که معالج یبوست است اسهال وبخصوص اسهال خونی را شفا می دهد . برای مبتلایان به رماتیسم ، درد مفاصل وتصلب شرائین میوه بسیار مفیدی است ، دم کرده آن ادرار را زیاد میکند. از زمانهای قدیم می گویند آلبالوگیلاس در نقرس سودمند است. آلبالوگیلاس دارای آنزیمی است که باعث شکسته شدن اسید اوریک و در نتیجه دفع آن می گردد . خوردن روزانه 100 گرم آلبالوگیلاس  سودمند است. آلبالوگیلاس دارای مقدار زیادی مواد قلیایی است و اسیدیته خون را کاهش می دهد. بنابراین افرادی که می خواهند خونشان قلیایی شود آلبالوگیلاس بخورند. این میوه دارای مقدار زیادی آهن هست و برای کم خونی مفید می باشد. برای کاهش درد مفاصل مفید است ، غنی از آنتی اکسیدان است ، در نتیجه برای پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی مفید می باشد. دارای موادی هست که درد حاصل از آرتریت (التهاب مفاصل) و نقرس را کاهش می دهد ، منبع غنی ملاتونین هست. ملاتونین، یک آنتی اکسیدان قوی است که تأثیر آن بهتر و مؤثر از ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E و A است، زیرا هم محلول در چربی و هم محلول در آب است. در حالی که ویتامین C محلول در آب و ویتامین های A و E محلول در چربی هستند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها جلوی عمل رادیکال های آزاد را در بدن می گیرند ، علاوه بر موارد فوق ، برای درمان بیماری های زیر نیز مفید است : سنگ کلیه ، کاهش خطر سکته قلبی ، پوسیدگی دندان ها ، رفع کم خوابی ، جلوگیری از واریس رگ ها ، کاهش التهاب بدن ، کاهش کلسترول خون ، و کاهش سردرد .
 
 شاتوت یا توت قیچی :
اصل شا‌توت از ایران است. متخصصان تغذیه شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرارداده اند. شاتوت‌ دارای کالری پایینی بوده حدودا در هر 100 گرم، 41 کالری و سرشار از خواص سلامتی برای بدن است. شاه توت حاوی منبع خوبی از ویتامین‌ های A ، و B و C و D و E و K است. همچنین املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است . مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت‌ زا ‌افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال‌های آزاد مضر برای بدن مبارزه می‌ کنند. شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، شاتوت دارای الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید، هیدروکافئیک اسید، پی کوماریک اسید سینامیک است .شاتوت‌ها همچنین حاوی مقدار مناسبی از ویتامین ویتامین E هست. شاه‌توت به دلیل داشتن ویتامین A در شادابی و زیبایی پوست نقش بسزایی دارد. شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند ، این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. شاتوت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6 نیاسین ، ریبوفلاوین و اسید فولیک است. این ویتامین‌ ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ‌ها، پروتئین‌ ها و چربی ‌ها کمک می ‌کنند. شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری ‌ها و حملات قلبی منجر می ‌شود، جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، غرغره ی آب شاتوت برای زخم ‌ها و جوش‌ های دهان مفید است و ورم حلق، درد گلو و تورم لثه را التیام می ‌بخشد. استفاده از جوشانده برگ‌ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع و ریشه آن برای درمان اسهال خونی خوب است. پژوهشگران به تازگی دریافتند با گنجاندن میوه‌هایی مانند شاه‌توت در رژیم غذایی خود می‌ توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و آن را تقویت کنند. خوردن این میوه خوشمزه می‌ تواند ظرفیت حافظه را تا حد زیادی افزایش داده و منجر به تقویت آن شود.
 
 گلابی  :

گلابی یا امبرو یا شاه میوه حاوی ویتامینها ، املاح و مواد مهمی است که در سلامتی بدن نقش مهمی ایفا می کند ، گلابی حاوی ویتامین‌ های  B و  D و E و K است. همچنین دارای کلسیم ، آهن ، منیزیوم ، فسفر ، پتاسیم ، و روی است.
ارزش غذایی 100 گرم گلابی : حاوی کربوهیدرات: 15 گرم ، شکر: 10 گرم ، فیبر رژیمی: 3 گرم ،  پروتئین: 0.38 گرم ،  تیامین: ( ویتامین ب1): 0.012 میلی‌گرم ، ریبوفلاوین ( ویتامین ب2): 0.025 میلی‌گرم ، نیاسین (ویتامین ب3 ): 0.157 میلی‌گرم  ، اسید پانتوتنیک (ویتامین ب5 ): 0.048 میلی‌گرم ، ویتامین ب6: 0.028 میلی‌گرم ، ویتامین سی: 4.2 میلی‌گرم ، کلسیم: 9 میلی‌گرم ، آهن: 0.17 میلی‌گرم ، منیزیم: 7 میلی‌گرم ، فسفر: 11 میلی‌گرم  ، پتاسیم: 119 میلی‌گرم ، روی: 0.10 میلی‌گرم است . گلابی در کاهش تب ، پائین آوردن سطح کلسترول خون و جلوگیری از سکته های قلبی ، جلوگیری از سکته های مغزی ، و پیشگیری از یبوست ، بهبود بخشیدن پوست صورت و جلوگیری لز پیری زودرس ، و جلوگیری از سرطان موثر است ،
همچنین گلابی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد ، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که فیبرهای حلال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. گلابی هم سرشار از این فیبرهای حلال یا محلول در آب می‌باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدنتان را در برابر بیماری‌ها مصون می‌دارد. همچنین گلابی سرشار از انرژی است و در شادابی انسان نقش مهمی ایفا می کند.
 
  شلیل  : 
شلیل دارای خواص فراوانی است. خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد. این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال‌ها مانند لیکوپن و لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل‌ها ناشی از وجود لوتئین در آن‌ها است. شلیل هم‌چنین منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است که برای سلامتی مفید و سودمند هستند؛ فیبرهایی که در شلیل یافت می‌شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می‌کنند. پتاسیم نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. شلیل‌ها سرشار از فلاوونوئیدها، کاروتن‌ها و قندهای طبیعی هستند. این میوه هم‌چنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C بوده که خواص مفید هر دوی آن‌ها برای سلامتی ثابت شده است.
 

ادامه دارد .