گزارش نورد 9
ارسال شده در ۱۱ / ۱ / ۱۳۸۷ در ساعت ۷ و ۳۱ دقيقه

ادامه گزارش تحقیق استرس نورد

بحث و بررسي : 
جامعه مورد بررسي 2033 نفر
تعداد پرسش نامه هاي عودت داده شده 415   پرسشنامه بوده .
پراكندگي مقدار استرس در جامه مورد بررسي از 45 تا 1855 بوده است .
ميانگين استرس در جامعه مورد بررسي 889 بوده است . تقريبا دو برابر حد استاندارد
بالاترين ميزان استرس پرسنل را علل زير تشكيل داده است :
1ـ شرايط نامساعد محيط كار مثل گرما ، سر و صدا ،گرد و غبار و مواد شيميائي با استرس تحمل شده 5581 ( به ازاء يكصد نفر ) و با رويكرد 73 درصد بالاترين ميزان استرسهاي رواني محيط كار را براي پرسنل   مهندسي نورد   ايجاد نموده است .
2-  مسائل و مشكلات مالي و اقتصادي با استرس تحمل شده 4056 ( به ازاء يكصد نفر ) و با رويكرد 52 درصد را داشته اند.
3ـ حجم زياد كار نيز با 3258 ( به ازاء يكصد نفر )   و رويكرد 65 درصد سومين عامل استرس زاي محيط كار را تشكيل مي دهد ضمن اينكه 8 درصد پرسنل نيز از حجم كم كار دچار استرس بوده اند و اين نيازمند توزيع برنامه كار پرسنل بشكل مناسب تري است .
4- استرس كارهاي شخصي به تاخير افتاده نيز 3050 ( به ازاء يكصد نفر ) و رويكرد 47 درصد بوده و اين بدين معناست كه بدليل مشغول بودن تمام وقت پرسنل در شركت ممكن است قادر به انجام كارهاي شخصي بيرون از شركت خود نبوده باشند و در اين زمينه شايد رفاه خدمات بخش ها بتوانند با برنامه ريزي براي حل مشكلات عمومي تر پرسنل به آنها مدد رسانند .
5ـ احساس وجود تبعيض با استرس 2854 ( به ازاء يكصد نفر ) و با رويكرد 53 درصد براي پرسنل استرس زا بوده است ، ممكن است عدالت را رعايت كرده باشيم و در عملكردمان مشكلي نبوده باشد، ولي لازم است اين عملكرد همراه با دليل و توجيه و بصورت شفاف و بصورت عددي براي پرسنل تفهيم گردد .
6ـ فكر بازنشستگي يا در شرف بازنشستگي بودن يا احساس عدم امنيت شغلي با استرس تحمل شده 2375 ( به ازاء يكصد نفر )   و با رويكرد 35 درصد بوده است و اين به چند موضوع مربوط مي شود، اول اينكه فردي كه بازنشسته مي شود دچار كاهش شديد دريافتي مي گردد دوم به دليل بد بودن شرايط اقتصادي جامعه اگر دستش از كار بريده شد اشتغال مجدد ممكن نيست و نگران امرار معاش خود و خانواده است است و سوم اينكه بحث خصوصي سازي كارخانه نيز براي افرادي كه سابقه چنداني نيز ندارند ممكن است منبع استرس شده باشد.
7- مشكلات رابطه اي با مسئول مربوطه نيز 2272 استرس( به ازاء يكصد نفر ) و رويكرد 43 درصد بوده است كه مركز مشاوره روانشناسي كارخانه روي مسئله راهكارهاي بهبود روابط كار كرده و تابلوهائي نيز در جهت بهبود روابط در محيط كار توزيع نموده است انشاءا.. شاهد تاثير مثبت آن باشيم .
8- كار در شرايط انفرادي و تنهايي با استرس تحمل شده 2271 ( به ازاء يكصد نفر ) و با رويكرد 38 درصد استرس بعدي پرسنل بوده است
9- مشكلات خواب و اختلال خواب نيز با ميزان استرس تحمل شده 2221 ( به ازاء يكصد نفر ) و رويكرد 64   درصد   بوده است و اين بدين معناست كه درصدي از اين استرس مربوط به شيفت و عوارض آن است كه لاجرم بايد پذيرفت و درصدي نيز ممكن است مربوط به شيفت نباشد و نشان مي دهد كه پرسنل به آموزش راهكارهاي سلامت خواب نيازمندندكه توسط مركز مشاوره روانشناسي روي اين موضوع روانشناختي فكر شده و در آموزشهاي بهداشت رواني آتي پرسنل در نظر گرفته خواهد شد .
10- وضعيت سلامت اعضاي خانواده با استرس تحمل شده 2152 ( به ازاء يكصد نفر ) و رويكرد 32 درصد .
11- بيماري يا جراحت عمده با 2120 ( به ازاء يكصد نفر ) و رويكرد 24 درصد .
12- شيفت كاري با استرس 1943 ( به ازاء يكصد نفر ) و با رويكرد 35 درصد .
13- تفاوت ديدگاه با سرپرست يا مسئول مربوطه با استرس 1929 ( به ازاء يكصد نفر ) و رويكرد 40 درصد بترتيب استرس هاي بعدي پرسنل را تشكيل داده است .
در اين تحقيق خوشبختانه استرس ناشي از طلاق و مرگ همسر و جدائي از همسر پائين ترين ميزان استرس تحمل شده بوده است و خدا را از اين بابت شاكريم .
 

 

 

گزارش تحقیق در صفحات بعدی ادامه دارد