تغذیه مناسب در دوره امتحانات (خلاصه)
ارسال شده در ۲۳ / ۲ / ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰ و ۳۶ دقيقه

 

تغذیه مناسب در دوره امتحانات   (خلاصه)
به کارگيري نکات ذيل توان دانش آموزان و دانشجویان  را براي يادگيري بهتر و موفقيت در امتحانات افزايش مي‌دهد.
1-      در ايام امتحان، بيشتر مواظب سلامت خود باشيد تا در معرض سرماخوردگي، گرمازدگي، مسموميت‌هاي غذايي و اختلالات هضم قرار نگيريد و از خوردن غذا، بيرون از خانه جدا خودداري كنيد.
2-      برای مطالعه خود برنامه فعالیت و استراحت تنظیم نمائید مثلا 20 دقیقه مطالعه 10 دقیقه استراحت .
3-      در 20 دقیقه زمان کار يا مطالعه غذا نخوريد، چیزی ننوشید، و اين کار را به زمان 10 دقیق استراحت اختصاص دهید ...
4-      خوردن کباب ، گوشت و ماهي کمک زيادي به کاهش کم‌خوني می کند که کم خونی نيز يکي از دلايل کاهش توجه ، تمرکز و یادگیری است. 
5-      خوردن آجيل از قبيل پسته ، بادام، کشمش، فندق، توت خشک، گردو که سرشار از منيزيم بوده در فواصل مطالعه  به يادگيري کمک می کند.
6-      صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزايش کارآيي مغز، از مواد سرشار از پروتئين مانند تخم‌مرغ و....... استفاده شود. همچنین خوردن نان و پنير و گردو در روز امتحان کمک مي‌کند تا در طول امتحان آرام باشيد. همینطور خوردن عسل و آب عسل قند خون شما را کامل کرده در کاهش اضطراب بسيار موثر است.
7-      بررسي‌هاي دانشمندان نشان مي‌دهد که غذاهاي نشاسته‌اي مانند برنج ، ماکارانی ، سیب زمینی و نان به دليل تاثير در کيفيت خواب در شب امتحان مفيد است ...
8-      کارشناسان تغذيه به دانش آموزان و دانشجویانی که اضطراب زيادي دارند و نمي‌توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصيه مي‌کنند از موز و مقداري کشمش و گردو و توت خشک استفاده کنند.
9-      در عين حال از مصرف زياد شيريني و تنقلات خودداري کنيد. اين خوراکي‌ها ممکن است در نگاه اول انرژي‌زا به نظر برسد اما ....
10-   برای روز امتحان از خوردن غذاهای جدیدی که قبلا تست نکرده اید و به آن عادت نداشته اید خودرداری کنید.
11- بعضي از دانش‌آموزان و دانشجویان به دليل اضطراب زياد امتحانات خود را خراب مي‌کنند، بنابراين بهتر است براي مقابله با اين اضطراب از نوشیدنی دم کرده گل گاوزبان و بعضي از سبزي‌ها از قبيل ريحان، نعنا، پونه ، و سيب استفاده کنند که در کاهش اضطراب  مفيد است.
12- در روز امتحان از خوردن حبوبات و شیر خودداری کنید چرا که ممکن است دستگاه گوارش شما را بهم بریزد و شما را دچار مشکل نماید.
13- در روز امتحان از خوردن ماست ترش و دوغ ترش  بپرهيزيد ، خوردن شير و ماست شيرين شبها موقع شام اشکالی ندارد.
14- در طول ساعات مطالعه آب و آب میوه بياشاميد ولی قبل امتحان در نوشیدن افراط نکنید که زمان امتحان شما را دچار مشکل نکند ،
15- خوردن غذای زیاد و آشاميدن آب زیاد و نوشيدني‌ها در وسط غذا سبب ايجاد نفخ و در نتیجه کاهش بهره وری مطالعه مي‌شود.
16- در زمان تنظیم شده برای مطالعه غذا ، نوشیدنی ، آجیل ، پفک ، تخمه و ...نخوريد و و خود را سرگرم ننمائید خوردن را به زمان استراحت مابین زمانهای مطالعه موکول کنید تا کارآئی بیشتری داشته باشید.
17- استفاده بيش از حد از مواد غذايي بسيار پرچرب و زیاد شیرین در طول دوران امتحانات نه تنها مفيد نيست بلكه ...
18- همیشه بیاد داشته باشید که صبحانه غذاي اصلي است صبحانه را مفصل بخورید تا انرزی لازم برای فعالیت داشته باشید ، ناهار ...
19- مصرف سبزی موقع نهار و شام و مصرف ميوه‌هاي تازه در فواصل مطالعه و استراحت توصيه مي‌شود ولی ...
20- از خوردن قهوه ، کاکائو و چاي پر رنگ خودداري كنيد ، اگر احساس خستگي مي‌كنيد، كمي استراحت كنيد... ولي چاي كم‌رنگ در فواصل مطالعه و استراحت مفيد است. 
کامل آنرا در نوار آبشاری سمت راست صفحه  منوی مطالب عمومی مطالعه نمائید .
پاکزادیان