تغذیه مناسب در دوره امتحانات
ارسال شده در ۲۳ / ۲ / ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰ و ۵۲ دقيقه

 

تغذیه مناسب در دوره امتحانات   
بسياري از دانش‌آموزان و دانشجویان که مطالعه را برای قبل امتحان گذاشته اند ساعات قبل از امتحان را تا حد امکان به مطالعه مي‌پردازند و تصور مي‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه مي‌شود، در صورتي که با تغذيه مناسب مي‌توان بازده فکري را افزايش داد.
به کارگيري نکات ذيل توان دانش آموزان و دانشجویان  را براي يادگيري بهتر و موفقيت در امتحانات افزايش مي‌دهد بخصوص والدین باید به توجه داشته باشند :
1-      در ايام امتحان، بيشتر مواظب سلامت خود باشيد تا در معرض سرماخوردگي، گرمازدگي، مسموميت‌هاي غذايي و اختلالات هضم قرار نگيريد و از خوردن غذا، بيرون از خانه جدا خودداري كنيد.
2-      برای مطالعه خود برنامه فعالیت و استراحت تنظیم کنید مثلا مرور مجدد 60 صفحه کتاب قبلا مطالعه شده برای 12 ساعت مطالعه در روز و دوره های زمانی  20 دقیقه مطالعه 3 صفحه کتاب و 10 دقیقه استراحت .
3-      در 20 دقیقه زمان کار يا مطالعه غذا نخوريد و نوشیدنی ننوشید و اين کار را به زمان 10 دقیق استراحت اختصاص دهید تا با آرامش بيشتري غذا بخوريد یا نوشیدنی بنوشید.
4-      خوردن کباب ، گوشت و ماهي کمک زيادي به کاهش کم‌خوني می کند که کم خونی نيز يکي از دلايل کاهش يادگيري و تمرکز است. 
5-      خوردن آجيل از قبيل پسته ، بادام، کشمش، فندق، توت خشک ، و گردو که سرشار از منيزيم بوده در فواصل مطالعه ( در زمان استراحت بین مطالعه ) به يادگيري کمک می کند.
6-      صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزايش کارايي مغز، از مواد سرشار از پروتئين مانند تخم‌مرغ ، و غیره استفاده شود. همچنین خوردن نان و پنير و گردو در روز امتحان کمک مي‌کند تا در طول امتحان آرام باشيد. همچنين خوردن عسل و آب عسل قند خون شما را کامل کرده در کاهش اضطراب بسيار موثر است.
7-      بررسي‌هاي دانشمندان نشان مي‌دهد که غذاهاي نشاسته‌اي مانند  برنج ماکاروني، سیب زمینی و نان به دليل تاثير در کيفيت خواب در شب امتحان مفيد است ولی نه برای صبح و ظهر روزهای درس و یا صبح امتحان .
8-      کارشناسان تغذيه به دانش آموزان و دانشجویانی که اضطراب زيادي دارند و نمي‌توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصيه مي‌کنند از موز و مقداري کشمش و گردو و توت خشک استفاده کنند.
9-      در عين حال از مصرف زياد شيريني و تنقلات ، پفک و غیره خودداري کنيد. اين خوراکي‌ها ممکن است در نگاه اول انرژي‌زا به نظر برسد اما بايد توجه داشت که اين قابليت در آنها بسيار کم دوام است و پس از مدتي احساس خستگي بيشتري به شما خواهد داد.
10-   برای روز امتحان از خوردن غذاهای جدیدی که قبلا تست نشده و به آن عادت نداشته اید خودرداری کنید.
11- بعضي از دانش‌آموزان و دانشجویان به دليل اضطراب زياد امتحانات خود را خراب مي‌کنند، بنابراين بهتر است براي مقابله با اين اضطراب از نوشیدنی دم کرده گل گاوزبان و غذاهاي مناسب استفاده کنند. بعضي از سبزي‌ها از قبيل ريحان، نعنا، پونه ، و سيب در کاهش اضطراب ممکن است مفيد باشد.
12- در روز امتحان از خوردن حبوبات و شیر خودداری کنید چرا که ممکن است دستگاه گوارش شما را بهم بریزد.
13- در روز امتحان از خوردن ماست ترش و دوغ ترش  بپرهيزيد ، خوردن شير و ماست شيرين شبها موقع شام اشکالی ندارد.
14- در طول روز های مطالعه آب و آب میوه بياشاميد ولی قبل امتحان در نوشیدن افراط نکنید که زمان امتحان شما را دچار مشکل نکند ،
15- خوردن غذای زیاد و آشاميدن آب زیاد و نوشيدني‌ها در وسط غذا سبب ايجاد نفخ و در نتیجه کاهش انرژی برای مطالعه و کاهش بهره وری مي‌شود.
16- زمان مطالعه غذا ، نوشیدنی ، آجیل ،  تخمه و ...نخوريد و خوردن را به زمان استراحت مابین زمانهای مطالعه موکول کنید تا با کارآئی بیشتر و آرامش بيشتري عمل نمائید.
17- استفاده بيش از حد از مواد غذايي بسيار شيرين و پرچرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفيد نيست بلكه سبب افزايش وزن و بروز چاقي‌ ‌شده کارآئی شما را کاهش مي دهد.
18- همیشه بیاد داشته باشید که صبحانه غذاي اصلي است صبحانه را مفصل بخورید تا انرزی لازم برای فعالیت داشته باشید ، ناهار و شام اگر مختصرتر بخوريد اشکالی ایجاد نمی کند.
19- مصرف سبزی موقع نهار و شام و مصرف ميوه‌هاي تازه در فواصل مطالعه و استراحت توصيه مي‌شود. ولی قبل از امتحان از سبزی استفاده نکنید.
20- از خوردن قهوه ، کاکائو ، و چاي پر رنگ، خودداري كنيد ، اگر احساس خستگي مي‌كنيد، كمي استراحت كنيد. انسان در موقع خستگي احتياج به استراحت دارد نه محرك، ولي چاي كم‌رنگ در فواصل مطالعه و استراحت مفيد است. 
پاکزادیان