آلزایمر Alzheimer
ارسال شده در ۲۴ / ۴ / ۱۳۹۰ در ساعت ۸ و ۲۳ دقيقه

 

آلزایمر   Alzheimer :
یکی از بیماریهای دوران پیری است که باعث دژنرسانس کورتکس مغز و در نتیجه باعث دمانس Dementia می گردد.  حدود 7 درصد افراد مسن دچار این مشکل هستند ،  اتیولوژی یا سبب شناسی آن مشخص نیست ، سن شروع بیماری معمولا بین 50 تا 60 سالگی است ، خانم ها و آقایان به یک نسبت به این بیماری مبتلا می شوند ،  در اتوپسی این بیماران معمولا مشاهده می شود که کورتکس مغز بخصوص لپ فرونتال یا جلوسری بنحو محسوسی آتروفی و کوچک شده شیارهای مغز عمیق و گشاد می گردند ، و بعلت تحلیل و کم شدن وزن مغز و از بین رفتن نرونها بطن های مغز بطور قرینه فراخ می گردند .
تابلوی بالینی : بسیاری از مبتلایان به آلزایمر در بیماریشان سه مرحله دیده می شود : مرحله اول اختلال حافظه جلب توجه می کند اطرافیان بیمار از فراموشی وی شکایت می کنند و بدنبال آن اختلال قضاوت جلب توجه می کند و خانواده و بستگان از اینکه فرد مرتبا دچار اشتباه می شود شکایت دارند . اشتباه در دادن پول و دستمزد ، پرداخت وام ، گرفتن طلب و غیره .
مرحله دوم بتدریج که بیماری پیشرفت می کند اختلال حافظه Memory، قضاوت Judgment، و تفکر Thinking تشدید می گردد و بیمار دچار اختلال آگاهیOrientation  می گردد و آگاهی خود را نسبت به زمان ، مکان ، و شخص از دست می دهد ، نمی داند چند شنبه است ، الآن ساعت چند است ، چه وقت روز است ، اینجا کجاست ، راه منزلش را گم می کند و فرزندان خود را نیز به اشتباه می گیرد سعید را علی و علی را محمد حسن خطاب می کند. و ممکن است اختلال تکلمی بصورت دیزارتری نیز پیدا کند.
مرحله سوم یا مرحله آخر بیمار دچار دمانس ( زوال عقل ) شدید شده و روز به روز ضعیف تر می گردد و کنترل ادرار و مدفوع خود را نیز از دست می دهد که اطرافیان ممکن است به اشتباه بیفتند و فکر کنند که بیمار با آنها لجبازی می کند و برای اذیت اطرافیان این کارها را انجام می دهد. در معاینه بیماران آلزایمر معمولا اختلال حسی حرکتی دیده نمی شود ولی رفلکسهای Snout پوزه ، Sucking مکیدن ، و Palmomental کف دست و چانه مشاهده می شود.  تست های تشخیصی شامل الکتروآنسفالوگرافی یا E.E.G که ریتم آهسته دو طرفه را نشان می دهد ، اسکن مغز ممکن است طبیعی باشد ولی پنوموآنسفالوگرافی آتروفی مغز و گشادی بطن ها را نشان می دهد ، C.A.T اسکن می تواند آتروفی مغز را بخوبی نشان دهد.
درمان :
درمان شامل مواظبت و مراقبت و پرستاری از بیمار است ، به موقع غذا بخورد ، با همراه قدم بزند ، با همراه حمام کند با همراه به تفریح و گردش برود ، به موقع بخوابد ، همصحبت داشته باشد ، تنها نماند ، و درمانی برای بیماری و بهبود وجود ندارد. و بالاخره بیمار فوت می کند ، معمولا بین 4 تا 5 سال بعد از شروع بیماری بیمار فوت می کند.
پاكزاديان
روانشناس باليني