ریز پرخاشگری Microaggression
ارسال شده در ۲ / ۲ / ۱۳۹۵ در ساعت ۱۸ و ۲۴ دقيقه

 

     ریز پرخاشگری  Microaggression

چرا در بعضی جاها  بخصوص در خانم ها  اینقدر بهم تکه میندازند ؟ در دور و بر خودتان هم حتما دیدید خانم هایی را که مرتب بهم تکه میندازند ؟، یا از هنر تکه انداختن خودشان به شخص دیگری تعریف می کنند ؟

مژده به دوست دانشجوی دکتراش شیوا می گه تمام صورتت چین و چروک افتاده ، چرا اینقدر شکسته شدی ؟ اینقدر درس نخوان !، شیوا برمی گرده می گه کنکور دکتراتو چکار کردی ، بخون انشاءالله اینبار قبول می شی !

وارد بانک یا اداره ای می شوید و خیلی هم عجله دارید ، کارمند آن اداره صبر و حوصله بیشتری بخرج میدهد !؟ و کارتان را دیرتر انجام می دهد!

در مجتمع مسکونی همسایه ای می داند شما مثلا به نظافت مجتمع اهمیت می دهید یا به فضای سبز مجتمع اهمیت می دهید  او بی اهمیت تر می شود !؟

شخصی در جمع ما عرض اندام می کند بلافاصله می پرسیم اهل کجای ؟ و می خواهیم با صفت ملیت و قومیت او را زیر سئوال ببریم !.

از تیپ ، قیافه ، یا رفتارخوب فردی صحبت می کنید مخاطب شما فورا برای آن فرد صفتی میگذارد که آن حسن را باطل کند مثلا می گوید اون افغانیست (!) یا اون لره (!) ؟

خانم آپارتمان روبروی شما زنگ آپارتمان شما را می زند وقتی خانم شما در آپارتمان را باز می کند تا پاسخگو شود با یک احوالپرسی سطحی و دو کلمه آخی نازی او را دک می کند و سراغ شما را می گیرد!؟

از فعال بودن و حافظه قوی اپراتور تلفن آقای فلان صحبت می کنید ، طرفتان فورا می گوید آره اون بیچاره نابیناست !؟

از اکتیو بودن دخترت حرف می زنی ، طرف می گوید به دخترت نمی یاد اینقدر فعال باشد ، یعنی فعال بودن خصلت مردانه است ، یعنی هرچه خصلت خوبه مربوط به مرداست، یا اصلا فعال بودن خصلت خانواده شما نیست !؟

اینها را ریز پرخاشگری Microaggression  می خوانیم .

احترام را مشروط کردن به جنسیت ، ملیت ، قومیت ، ناتوانی جسمی ، شغل ، رنگ ، زبان ، لهجه ، مذهب ، ریزپرخاشگریست.

علل ریزپرخاشگری :

بعضی از آدما از نظر شخصیتی اینطورند که بنظر می رسد توانایی لازم را برای ابراز نظر خود ندارند ، یا مواقعی که عصبانی هستند قدرت ابراز عصبانیت به طرف مقابل را ندارند حتی در قالب جملات جامعه پسند.

پسیواگرسیوها Passive Aggressive    نیز چنین هستند مثلا درخواستی از آنها می کنی یا پیشنهادی داری ، آنها در ظاهر موافقت می کنند ، ولی عملا انجام نمی دهند ، یا غیر مستقیم جلوی انجام آن را هم می گیرند.   

در بعضی فرهنگها نیز افراد جوری تربیت می شوند که روبرو و مستقیم به فرد اظهار نظر و انتقاد نکنند تا منافع آنها و خانواده شان حفظ شود  و مبادرت به ریزپرخاشگری می کنند. 

حسادت نیز باعث ریزپرخاشگری در فرد می شود.   

درمان ریزپرخاشگری :

روان درمانی :  رواندرمانی یعنی راهی برای رهایی عواطف و احساسات ، رواندرمانی یکسری ارزیابی از احساسات و عواطف فرد در پرتو دانش و آگاهی روانشناختی است . در رواندرمانی به حل تعارضات روحی بیمار و همچنین بازسازی اعتماد بنفس تخریب شده وی می پردازیم ، در رواندرمانی روانکاو و روانشناس بالینی با احساس همدلی  و با تکنیکهائی تلاش می کند احساس حقارت و احساس گناه و درماندگی بیمار پرخاشگر را از بین ببرد .

رفتار درمانی :  که بیشترین تکیه بر درمان علایم و نشانه های بیماری  بوده و در آن از قوانین بازتابهای شرطی یا بر اساس فرضیه های تشویق - تقویتی استوار است استفاده می گردد. 

کامل آنرا در نوار آبشاری سمت راست صفحه ، مطالب روانشناسی ، مقالات روانشناسی 6 مطالعه نمایید.    

  پاكزاديان
روانشناس باليني