مکانیزم های دفاعی یا وسایل سازگاری
ارسال شده در ۲۷ / ۴ / ۱۳۸۷ در ساعت ۸ و ۱۰ دقيقه

 

مكانيزم هاي دفاعي يا وسايل سازگاري Mechanisms of defense 
 
آدمی در ارتباطات اجتماعی خودش و در موقعیت های گوناگون سعی دارد از آسیب شخصیت و ازهم پاشیدگی شخصیت خودش جلوگیری کند ، و به شخصیت خودش انسجام دهد وتلاش دارد عزت نفس خودش را حفظ کند بدین منظور از وسائلی استفاده می کند که این وسائل را مکانیزم های دفاعی یا وسائل سازگاری می نامیم که در ذیل به شرح مختصر آن می پردازیم :
دليل تراشيRationalization    : خیلی از ما ها برای کاستی ها و کوتاهی های خودمان دلیل می تراشیم و آن را توجیه می کنیم .
همانند سازي Identification  : آدمی بسیاری از پاسخ ها را الگو برداری می کند و یاد می گیرد اکثر رفتارها و پاسخ های کلامی فرد محصول یادگیری و همانند سازی است .
جابجائي Displacement   : ما عصبانیت از رئیس را بدلیل جایگاه قویتر وی بروز نداده به منزل می بریم و سر فرزندان و همسر خود خالی می کنیم . وقتی در محاوره و گفتگو سوژه ای را به نفع خود نمی بینیم آن را با موضوع دیگری عوض می کنیم .
درونفكني Introjection   : گاهی نیازها و خواسته های دیگران را بخود نسبت می دهیم ، مشکل دیگران را مشکل خود تلقی می کنیم ، اضطراب دیگران را اضطراب خود می کنیم .
فرافكني Projection : ما بسیاری از نیازها ، ترس ها ، و اضطراب های خودمان را به دیگران نسبت می دهیم .
جبران Compensation    : اگر در زمینه ای ضعیف هستیم و قدرت رقابت نداریم در ضمینه های دیگر بیشتر تلاش می کنیم . اگر  در درسی ضعیف هستیم خودمان را در درس دیگری بیشتر تقویت می کنیم
افراط در جبران Over Compensation  : مدیری که به دلایل منطقی قصد نداشت جایزه ای که مربی و داور پینگ پنگ به فرزند خود اختصاص داده بود بدهد با اعتراض آن مربی به مدیر مافوق سه برابر پرداخت . سه برابر کردن جایزه نه دستور مدیر مافوق بلکه افراط در جبران بود.
خيالبافي Imagination   : نیازها و خواسته هائی که داریم و در عالم واقع به آن نرسیدیم در تخیل خود به آن می رسیم ، وصف العیش نصف العیش .
باطل سازي Undoing : گاهی افراد با مکانیزم باطل سازی به انسجام شخصیت خود دست می یابند . بیمار وسواسی که دست خود را برای چندمین بار آب می کشد در واقع دفعات قبل را باطل می کند . وقتی قفل در را دوباره چک می کنیم در واقع بار قبل را باطل می کنیم .
پرخاشگري تخيلي FantasyAggression : وقتی در عالم واقع عصبانیت و پرخاشگری خود را بدلیل قوی تر بودن حریف  یا مسائل اجتماعی نمی توانیم تخلیه کنیم در خیال خودمان بروز می دهیم .
خواب و رويا Dream : خواب و رویا از جمله مکانیزم هائی هستند که به شخصیت فرد انسجام می بخشند ما بیشتر آرزوها ، خواسته ها ، پرخاشگری ها ، اضطراب ها و ترس های خودمان را در خواب بروز می دهیم عملکرد در خواب ما درست مثل ریست کردن کامپیوتر به شخصیت ما انسجام می بخشد و آن را مرتب می سازد .
تصعيد يا والايش Sublimation   : تمدن بشری در گرو مکانیزم تصعید یا والایش است ما اگر در جائی موفق نیستیم و مزیت و برتری نداریم آن انرژی را در جائی دیگر که مزیت داریم و برای سازندگی بکار می بریم .
بازگشت يا واپس روي Regression :  وقتی در اثر ناکامی گریه می کنیم به دوران کودکی باز می گردیم .
سركوبي Repression  : بسیاری از ما ها نیازهای واقعی و خدادادی خود را بدلیل تضاد با هنجارها و مسائل اجتماعی فرهنگی جامعه سرکوب کرده و از ارضاء آن واهمه داریم .
تشكيل عكس العمل متضاد Reaction Formation : وقتی ثروتمند نیستیم ثروت را مذمت می کنیم ، خواهری که خواهر کوچکتر را رقیب می شمرد و نسبت به وی ذهنیت خوبی ندارد از ترس آسیب رسیدن به وی از وی مواظبت بیشتری بعمل می آورد و مدام مراقب وی است.
تثبيت Fixation : بضی از ماها در مرحله ای از رشد ماندیم و بالاتر نیامدیم فردی که همه چیز را برای خود می خواهد مثل کودکی یک ساله عمل می کند که همه چیز را بطرف خود چنگ می زند و به کودکان دوربرخود اجازه برداشتن اسباب بازیها را نمیدهد  .
بتاخير انداختن Retardation : بعضی از ما برای انسجام شخصیت خود از مکانیزم به تاخیر انداختن استفاده می کنیم ، مدیری که از اجرای برنامه و عواقب آن می ترسد آن را به تاخیر می اندازد ، رئیس جمهوران پیشین ما که از حذف یارانه ها و عواقب آن برای خود و گروه خود می ترسیدند آن را اجرا نکرده برای اجرا به رئیس جمهور فعلی فشار وارد می سازند.
سرزنش ديگران Blaming :  گاهی تقصیر را به گردن دیگران انداخته و از سرزنش دیگران برای انسجام شخصیت خود استفاده می کنیم .
كوچك كردن ديگران Bilittling : گاهی برای انسجام شخصیت خود و پوشاندن احساس حقارت و یا حسادت خود دیگران را کوچک می کنیم .
عايق سازي يا جداسازي Isolation : گاهی برای انسجام شخصیت خود دست به عایق سازی می زنیم و خود را جدا می کنیم .
پاكزاديان
روانشناس باليني