روانشناسی رنگها ( خلاصه )
ارسال شده در ۶ / ۱۰ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۸ و ۱۸ دقيقه

 

    روانشناسی رنگها (خلاصه) :
منشئا رنگها در روح و روان انسان : از زندگی بشر اولیه که تحت تاثر دو عامل مهم  روز و شب ، و  تاریکی و روشنائی بود و  این دو عامل خارج از اراده و کنترل او بود نشات می گیرد  . شب محیطی را پدید می آورد که فعالیت بشر متوقف می شد و القاء کننده استراحت بود . روز محیطی بود که در آن کار و تلاش مقدور بود . شب بمراهی خود بی حرکتی ، آرامش ، و کاهش عمومی سوخت و ساز بدن را بهمراه می آورد . و روز امکان تلاش و کوشش و افزایش فعالیت جسمانی را ممکن می ساخت . بهمین خاطر رنگهای مرتبط با شب مثل تاریکی یا سیاه ، آبی تیره ، و نیلی   القاء کننده بی حرکتی ، آرامش ، و کاهش عمومی سوخت و ساز بدن ، و رنگهای مرتبط با روز مثل زرد روشن و  زرد طلائی و نارنجی که القاء کننده نور آفتاب ، و یا آبی روشن القاء کننده آسمان روشن و شفاف و القاءکننده شرایط روز است . 
تاثیر رنگها در طبیعت انسان : همانطور که در فوق منشا تاثیر رنگها در روان انسان را گفتیم رنگ های طبیعت در ما تاثیر گذارند و این آثار بگونه ای عمیق و اجتناب ناپذیر در روح و جان ما جا گرفته است . رنگ زرد طلائی خورشید ، رنگ آبی آسمانی ، رنگ نیلی آسمان شب ، رنگ سبز گیاهان و کشتزار در بهار ، رنگ سرخ غروب آفتاب ، رنگ سفید برف و رنگ سرخ خون هر کدام برای ما معانی خاصی دارند و احساس فیزیولوژی خاصی را در ما بوجود می آورند . و این احساس رابطه بین انسان و رنگها یک رابطه عمومی ، فراگیر ، مستقل از قوم و نژاد ، جنسیت و محیط اجتماعی است . مثلا احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ سبز عزم و اراده برای کار و فعالیت است شور و هیجان برای کار میدهد پشتکار و استقامت و اراده و غرور و سربلندی تفهیم می کند . رنگ زرد و طلائی رنگ امید و شادی و هیجان را ، رنگ قرمز عصبانیت ، تحریک پذیری ، جمع کردن قوا برای حمله یا فرار را القاء می کند . رنگ آبی تیره یا نیلی یا قهوه ای  شب ، سکون ، و بی حرکتی را و نیاز به استراحت و آرامش را تلقین می کند . و رنگ سیاه بی علاقگی ،  دست شستن از زندگی و حرکت را تفهیم می کند. و در مجموع این رنگهاست که ناخودآگاه انسان را در کنترل خود دارند .
روانشناسی کارکردی رنگ ها :  در نظر لوشرساختار یک رنگ ثابت است و به معنای واقعی آن رنگ تعریف شده و برای همه کس یکسان است مثلا رنگ آبی تیره به معنای آرامش و سکون است صرف نظر از اینکه کسی این رنگ را دوست داشته باشد یا نداشته باشد ، خاکستری کوشه گیری ، عدم فعالیت و بی تفاوتی را معنا می دهد ، سبز پشتکار و استقامت ، قدرت اراده ، غرور و بلند پروازی را . سیاه بی علاقگی به زندگی ، ناامیدی ، نفی همه چیز ، بدبینی ، ناباوری و لجاجت را  . قرمز داشتن آرزوهای بسیار ،  شور و شوق زندگی ، تهور و قدرت اراده را . بنفش روحیه شاعرانه ، رومانتیک ، دوستدار هنر ، زیبائی ، متکی بودن به دیگران را معنا می دهد . زرد : پیشرفت بلامانع ، امید به حل مشکلات زندگی را  ، قهوه ای : نیاز شدید به آرامش جسمی و روحی ، علاقه زیاد به خانواده را معنا می دهد.
 استفاده کردن از یک رنگ مناسب میتواند همان رفتار مناسب را باعث گردد و انسان را به هدف و مقصود برساند و استفاده نامناسب از رنگ باعث ناکارامدی در انسان می گردد فی المثل رنگ برانگیزاننده در اطاق خواب باعث اختلال خواب و بیخوابی گردیده و همینطور استفاده نامناسب از یک رنگ در محیط کار بجای بالابردن عملکرد افراد باعث خواب آلودگی و رخوت و سستی افراد می گردد . همینطور استفاده از یک رنگ مناسب با طبیعت انسان باعث آرامش انسان در یک پرواز هوائی می شود و استفاده نامناسب از رنگ در هواپیما باعث  اضطراب انسان و در نتیجه عدم رقبت به مسافرت با هواپیما می گردد . در هواپیمائی که رنگ بکار برده برای تزئین آرامش و آسایش را تفهیم می کند اضطراب ناشی از پرواز را حتی در ترسوترین مسافران کمتر کرده فشار عصبی کمتری به آنها وارد می سازد و آنها را با حالت آرامتری به مقصد می رساند .
نقش رنگها در زیبا کردن زندگی : در درجه اول زندگی تان را با رنگهای طبیعی رنگ نمائید مثلا اگر منزل رو به آفتاب دارید و یا در آپارتمانتان پنجره های بزرگ و رو به آفتاب دارید اول صبح پرده ها را کنار زده و بگذارید خورشید منزل شما را با رنگ طلائی خود رنگ نماید و با خود شور و هیجان و شادابی به ارمغان آورد ، شغلتان را کشاورزی و باغداری انتخاب نمائید تا تمام روز را در سرزندگی و شادابی با آفتاب و طبیعت سبز درختان و کشتزار شریک باشید ، خانواده خود را به دشت و دمن پیک نیک ببرید تا سرزندگی و شادابی را از طبیعت هدیه بگیرند ، با خانواده کنار دریاچه و سد و برکه بروید تا آبی آب باعث آرامش روحی آنان گردد ، به کوهستان وبه تماشای آسمان آبی بروید تا آرامش در شما تقویت شود . در زمستان به برف بازی بروید تا صلح و دوستی برایتان به ارمقان آورد . با کشتزار و مزارع و باغداری پیوند برقرار کنید تا نیروی تلاش و کوشش در شما تقویت شود و اراده شما قوی گردد ، به تماشای مزارع گل آفتابگردان بروید  تا نشاط و شادی و هیجان و سرزندگی در شما تقویت شود. و اما اگر نتوانستید زندگی تان را با رنگهای طبیعی رنگ نمائید مجبورید از رنگهای مصنوعی استفاده نمائید . 
معانی رنگ ها :
قرمز نشانه خوش اقبالی ، سختی ، نیرو ،  ریسک پذیری بیشتر ، ابتکار و خلاقیت  .
نارنجی نشانه نشاط و شادی ، گرمی ، خوشحالی و رضایت .
طلائی نشانه سرزندگی ، شور و شوق ، تحرک ، نیرو ، شروع تازه ،  
زرد نشانه امید به حل مشکلات زندگی ، پدیداری ، رویت ، آگاهی .
سبز نشانه پشتکار ، قدرت اراده ، جوانی ، طبیعت ، قدرت ، شفابخشی ، التیام ،  رشد ، بالندگی.
ارغوانی نشانه  قدرت ، اختیار
آبی روشن نشانه آسایش خاطر ، صلح و دوستی ، تمرکز افکار ،
آبی تیره نشانه نیاز به آرامش ، قابلیت اعتماد و درستی ، صداقت .
بنفش نشانه رومانتیک ، شاعرانه ، خیالپردازانه  ، هنرمندانه .
سفید نشانگر خلوص و پاکی صلح و دوستی ست.
مشکی نشانه بی علاقگی  ، قاطعیت ، الزام ، و رسمیت است .
قهوه ای نشانه سکون و آرامش ،  قابلیت اعتماد ، خاکی بودن و طرفدار خانواده .
اعتقاداتی که در جامعه از رنگ وجود دارد و تا حدودی برگرفته از روانشناسی رنگهاست :
لباسهای با رنگ زرد یا سبز یا قرمز موجب جلب توجه بیشتر می شوند .
لباس با رنگ لیموئی توانائی و استمرار پیگیری هدف را افزایش می دهد.
پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را یادآور می گردد ................
کامل آن را در منوی مطالب روانشناسی ، مقالات روانشناسی 2 مطالعه نمائید
پاكزاديان
روانشناس باليني