راهکارهای بالابردن روحیه و بهبود روابط
ارسال شده در ۱۳ / ۴ / ۱۳۸۸ در ساعت ۱۰ و ۱۴ دقيقه

 

        راهكارهاي بالا بردن روحيه و بهبود روابط
1-      لبخند زدن : لبخند زدن چراغ سبز رابطه باز است ،بر خلاف ترش روئي كه شهامت برقراري رابطه را از فرد مي گيرد ، با لبخند زدن به فرد اجازه مي دهيم با ما رابطه برقرار كند و هراسي نداشته باشد .
2-      احترام : احترام به معناي پذيرش طرف مقابل ، همانگونه كه هست . اين باعث امنيت خاطر فرد شده و به رابطه خوب ميانجامد ، بر خلاف بي احترامي كه در آن سعي ميكنيم فرد را ابطال نموده ، باب ميل خودمان تغيير دهيم ، و فرد احساس تحقير و احساس عدم امنيت كرده از ما گريزان مي شود .
3-      قدرداني و تشكر: بر خلاف طلب كاري ، قدرداني و تشكر باعث انتقال اين پيام خوب بفرد مي شود كه ما آدم سپاسگذاري هستيم ، و در روابط با ما اگر چيزي بدست نياورد چيزي هم از دست نخواهد داد .
4-      تشويق و تعريف : بر خلاف عيب جوئي و انتقاد ، با تشويق وتعريف نيز اين پيام را بفرد القاء ميكنيم كه به تو انرژي مي دهيم و به شكوفائي تو كمك خواهيم كرد و در پيشرفت تو منعي ايجاد نخواهيم كرد .
5-      محبت كردن : برخلاف بي‌عاطفه بودن كه دوگانگي را القاء خواهد كرد ، با محبت كردن به همكار ، رئيس ، مرئوس ، خود را در كنار وي و همسو با وي و هم هدف با وي و پشتيبان وي قرار خواهيم داد .
6-      توجه كردن : با توجه كردن به فرد مي فهمانيم كه خودش ، كلامش و شخصيت وي براي ما مهم است ، بر خلاف بي توجهي كه همه چيز از جمله شخصيت فرد را ناديده مي گيريم .
7-      درك و تفاهم : با درك و تفاهم به فرد القاء ميكنيم كه با وي همسو و هم جهت هستيم بر خلاف اختلاف كه ما را در مقابل فرد قرار ميدهد .
8-      خوب گوش كردن : با خوب گوش دادن بفرد اين پيام را ميفرستيم كه كلام تو ، تجربيات تو و نهايتا شخصيت تو برايمان مهم است . در مقابل بي توجهي كه بي ارزشي را به فرد القاء مي كنيم .
9-      نظم و ترتيب : نظم و ترتيب آرامش ايجاد ميكند ، در مقابل بي نظمي و بهم ريختگي اضطراب آور است .
10- ورزش و تفريح : با ورزش و تفريح روح و جسم خود را ساخته ، اندام خود را متناسب مي سازيم و كسالت و سستي را از خود دور ميكنيم .
11- افزايش ميزان ظرفيت و تحمل خود : ميتوان با تكنيكهائي مثل سراب دريائي بدون اينكه در مقابل انتقاد ديگران جبهه بگيريم آنها را پذيرفته از خود عبور دهيم ، و انرژي خود را صرف جدال با همكاران نسازيم .
12- سعي در جلوگيري از تظاهر : دروغ و تظاهر معمولا دروغ و تظاهر ديگري را مي طلبد و سيكل معيوب طي ميشود و در فرد احساس گناه ايجاد ميكند و انرژي رواني فرد را به هدر مي دهد .
13- سعي در جلوگيري از عجله و شتابزدگي در كارها : عجله و شتابزدگي در كار معمولا باعث تضعيف تمركز فرد شده ، سلامت كار را زير سئوال مي برد و اطمينان و آرامش را از فرد ميگيرد .
14- پرهيز از مقايسه خود با ديگران : هر كدام از ما از نظر هوش ، استعداد ، توانائيها ، جايگاه و موقعيتي كه داريم منحصر بفرد هستيم و توانائيهاي مان با ديگران فرق ميكند پس نتيجه مادي و معنوي زندگي مان نيز با ديگران متفاوت خواهد بود . مقايسه تمامي فاكتورها ميسر نيست لذا نتيجه را با ديگران مقايسه نكنيم كه باعث تضعيف روحيه خود گرديم .
15- - با خود رابطه خوب داشتن : خودمان را بپذيريم و به خودمان احترام بگذاريم .
16- خودگوئي هاي منفي را كم كردن : ما بدشانسيم ، ما محكوميم ، سرنوشت غم انگيزي داريم ، همه در صدد تضعيف ما هستند ، و اينجور جملات را بكار نبريم .
17- خود گوئي هاي مثبت را زياد كردن : بخود اميدواري بدهيم ،هميشه هم موقعيت به ضرر ما نبوده ،در اكثر مواقع خوب عمل كرده ايم ، خود را تشويق كنيم.
18- براي خود انگيزه فراهم كردن : سعي كنيم به يادگيريهاي جديد بپردازيم و خود را شكوفا كنيم ، به كامپيوتر ، اينترنت ، به موسيقي، به ورزش ،به گل كاري ، به تفريح جديد .
19- خود را به خلاقيت تشويق كردن : سعي كنيم لحظه به لحظه تازه تر و نوتر عمل كنيم ، كارمان را ، حرف مان را ، حتي كلمات مان را متفاوت از دفعه قبل ادا كنيم .
20- سعي در احساس مفيد بودن و مددكار بودن : با كمك به ديگران هم عاطفه مثبت آنها را برمي انگيزانيم و در آنها احساس خوشايند ايجاد ميكنيم ، و هم عزت نفس خود را بالا مي بريم و در كل اجتماع مان را مي سازيم .
 
پـاكــزاديان
روانشناس باليني