به وب سایت پاکزادیان خوش آمدید                              welcome  to pakzadian.com                                   نقل مطلب با ذکر منابع آزاد است                             جواب ایمیل را در منوی دیدگاه بخوانید         

امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403 , Thursday 18 April 2024

             

      یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 

کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور         

      چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت 

دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور         

 

  

      

           هیچ زخمی در آدمی نیست که با گذشت زمان التیام پیدا نکند         

 

 

  

             شکست خوردن مهم نیست  مهم دوباره شروع کردن است

 

 

  

   

                      جهان بشریت به تلاش بها میدهد  نه به بهانه 

 

 

 

  

         در ذهن نیافرینمت می میرم

  از شاخه اگر نچینمت می میرم       

        ای عادت چشم های بی حوصله ام  

یک روز اگر نبینمت می میرم        

 

 

           آفت خلاقیت عذر تراشی ست ،

                                  برای موفق شدن هزار راه نرفته وجود دارد .

 

 

  

       برای حل مشکلات و گرفتاریها یک راه اساسی بیشتر نداریم :

                              دانائی مان را بیشتر کنیم تا به توانائی برسیم 

 

 

 

       دست از طلب ندارم تا کام من بر آید

یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آید        

 

 

    

 

 

ایده و فکر ، برنامه ریزی و سازماندهی ، تلاش و کوشش ، استقامت و پایداری 4 عامل موفقیت اند .

 

 

 

 

                                   بحران یعنی فرصتی تازه 

 

 

 

 

          در برخورد با محیط تازه به خود فرصت دهیم ،

                                                   زمان به ما کمک خواهد کرد . 

 

 

 

         رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نمانده است و چنین هم نخواهد ماند    

 

 

 

                    در مشورت همه را به همکاری دعوت می کنیم .

 

 

 

     سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت  

      تنم  از  واسطه  دوری  دلبر  بگداخت

جانم  از  آتش مهر رخ جانانه بسوخت  

 

   

 

                          دور اندیشی آری ،   دیر اندیشی نه ! 

 

      

 

 

« مردان جوان برای اختراع مناسب ترند تا برای داوری ،

 برای اجرا مناسب ترند تا برای مشورت ،

برای پروژه های نو مناسب ترند تا امور روزمره »

                                                                     فرانسیس بیکن     

   

 

 

      بیقرار توام و  در دل تنگم گله هاست

آه بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست         

      مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب

در دلم هستی و بین من و تو فاصله هاست        

      بی تو هر لحضه مرا بیم فرو ریختن است

  مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست        

   

        

 

 

                         زندگی سخت است ، و من از آن سخت تر  

    

 

 

 

               لیاقت الماس شدن را داریم از فشارهای سخت نهراسیم

 

 

 

 

 

                    سه کلمه را بهتر است بیاد داشته باشیم :

                                    خندیدن ، بخشیدن ، فراموش کردن .

  

                

 

 

 

          لایق تندیس شدن هستیم ، طاقت تیشه پیکرتراش را هم داریم      

 

 

 

 

 

                   غصه خوردن بر نداشته ها هدر دادن داشته هاست    

     




بازديد امروز : ۲۰۹ مرتبه
بازديد کل : ۷,۴۱۰,۶۵۲ مرتبه

ارسال شده در ۵ / ۳ / ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹ و ۱۷ دقيقه

 

پی تی اس دی PTSD  (اختلال استرس پس از سانحه Post Traumatic Stress Disorder ) :

اول یه ظنز بگم بعضی بیماریها هست آدم هم درد می کشه ، هم پولش هدر می ره ، هم جان به جان آفرین تسلیم می کنه ، هم وارثان نگرانند  که ژن معیوب بهشون ارث برسه مثل کانسر، و بعضی بیماریها هست که هم ناز آدمو می کشند ، هم هزینه درمان آدمو می دند ، هم درصد جانبازی می دهند و هرچی درصد بالاتر باشه امتیاز بیشتری می دند مثلا ماشین ، خونه ، وام بلاعوض ، و ... پس خوبه که آدم اگه بیمار هم شد از نوع دومش باشه.


پی تی اس دی PTSD چیست ؟ و چرا بعضی افراد جامعه ما درصدد آنند که تشخیص پی تی اس دی را برای خود دست و پا کنند؟

در سازمانی که انجام وظیفه می کردم بودند همکارانی که علایم پی تی اس دی را برایم بیان می کردند تا شاید با این عنوان تحت درمان قرار گرفته و سوابقی دست و پا کنند ، حتی بعضی حراستی ها برای گرفتن این تشخیص صف کشیده بودند و چند تایی هم موفق شدند جانبازی بگیرند، همکاری می گفت آقای دکتر از کوره در می روم وعصبانی می شوم ، تمرکز فکر ندارم ، همیشه گوش به زنگم که اتفاقی نیفتد ، شبها خواب ندارم ، اگر هم بخوابم خوابهای وحشتناک می بینم ، در مغز سرم همش خاطرات جبهه و جنگ است ، شبها همش خواب جبهه و جنگ می بینم ، روزها هم می ترسم یکدفعه بمباران بشیم و در مجموع علایم پی تی اس دی را بیان می کرد البته علایم را بدون احساس ناراحتی و خیلی راحت بیان می کرد، بعضی نیز که این تشخیص را برای خود داشتند سعی در حفظ بیماری و حتی تشدید آن داشتند و در علایم و ناراحتی خود اغراق می کردند برای اینکه بتوانند درصد جانبازی خود را افزایش دهند و مزایای بیشتری بگیرند ، امروزه می بینیم بعضی ها که دچار جنایت می شوند از جمله نظامی امریکائی که تعداد زیادی زن و کودک افغانی را بقتل رساند برای اینکه از مجازات رهائی یابند وکلای آنها پی تی اس دی را برای آنها مطرح می سازند تا شاید روند پرونده قضائی را مختل کرده از عدالت بگریزند.

در زندگی روزمره نیز هركسی ممكن است با حوادثی روبرو شود.ما ممكن است دچار حادثه رانندگی شویم و آسیب ببینیم یا در همان حادثه شاهد مرگ عزیزانمان باشیم ، در جبهه های جنگ سربازان مان هدف تیر مستقیم یا بمباران هوایی دشمن و موج انفجار ناشی از آن قرار می گرفتند یا شاهد موج انفجار و كشته و مجروح شدن دوستانشان بودند.

 اغلب مردم  بعد از مدتی  بدون هیچ كمكی با آن كنار می آیند.  اما در بعضی افراد تجربیات تلخ واكنشی را  ایجاد می كند كه ممكن است برای هفته ها ، یا ماهها طول بكشد. ما این واكنش را پی تی اس دی یا اختلال استرس پس از سانحه Post Traumatic Stress Disorder یا اختصارا  PTSD  می نامیم ، اما اگر فرد این واکنش را برای هدفی بروز بدهد مثلا برای معافیت از جبهه و جنگ ، یا برای گرفتن امتیاز مادی مثل پرونده جانبازی و مزایای مترتب به آن ، یا برای فرار از مجازات جنایتی که مرتکب شده این علایم را ممکن است برای سالیان سال از خود بروز دهد و بعنوان گاو شیری برای خود حفظ کند.

علایم پی تی اس دی : ترس شدید و احساس ناامنی ، ترس از تکرار شدن سانحه که مداوما پیش چشم فرد تکرار می شود (فلش بک) ، حالت آماده باش بودن ، ضربان قلب نامنظم ، اختلال خواب بصورت کابوس، عصبانیت ، درماندگی ، دوری گزینی ، غم عمیق ، افسردگی ، اضطراب ، احساس گناه ، و دردهای عضلانی را می توان ذکر کرد.

شروع پی تی اس دی یا   PTSD چگونه شروع می گردد؟  میتواند پس از هر حادثه خطرناک و مرگ آفرین آغاز گردد. حادثه ای كه ما در آن برای خودمان یا بستگان نزدیک احساس خطر كنیم ، زندگی مان در معرض تهدید باشد یا  شاهد مردن و یا مجروح شدن دیگران باشیم. مثل صحنه های جنگ ، صحنه های اسارت ، صحنه های حملات تروریستی ، در معرض زور گیری یا تجاوز قرار گرفتن ، حادثه شدید رانندگی.

علائم پی تی اس دی چه زمانی شروع میگردد؟  علائم PTSD می تواند چند ساعت بعد از حادثه شروع شود مثلا در بمبارانها و موج انفجار که در آن ممکن است فرد از هوش رفته و همزمان به بهوش آمدن شروع شود ، یا چند روز بعد ، یا بعد از یك تاخیر  چند هفته ای و یا چند ماهه شروع گردند ، آنها معمولآ در طی 6 ماه پس از حادثه ناگوار ظاهر  گردند . ولی بوده افرادی بعد از چند سال بفکر بروز علایم و دستیابی به پرونده جانبازی بوده باشد. 

 

علایم تشخیصی از دیدگاه D S M IV TM :

A ـ شخص در معرض يك رويداد آسيب رسان قرار گرفته كه در آن هر دوشرط زير وجود داشته است 1- شخص رويداد يا رويداد هايي را تجربه كرده كه با خطر واقعي يا تهديد به مرگ يا صدمه جدي همراه بوده ، 2- پاسخ شخص با ترس شديد ، درماندگي ، يا وحشت همراه بوده است .

B ـ تجربه آسيب رسان مستمرا مجددا تجربه مي شود : 1- يادآوري مكرر و ناراحتي برانگيز رويداد ، ازجمله با تصاوير ذهني ، افكار ، يا ادراكات . 2-رويدادهاي ناراحتي برانگيز تكراري حادثه 3-احساس ورفتار به گونه اي كه انگار حادثه در حال تكرار شدن است ، مشتمل بر احساس وقوع مجدد حادثه ، خطاهاي حسي ، توهمات ، ودوره هاي’ فلش بك‘ تجزيه اي از جمله دوره هايي كه در حالت بيدار شدن از خواب يا مستي روي مي دهند 4- ناراحتي روانشناختي شديد در مواجهه با حوادثي كه سمبل يا شبيه وجهي از رويداد آسيب رسان است . 5- پاسخگويي فيزيولوژيك در رويارويي با نشانه هاي دروني يا بروني تداعي كننده (سمبوليك) يا مشابه وجهي از رويداد آسيب رساني . 

C ـ اجتناب مستمر از محرك هاي مربوط با تروما و كاهش پاسخگري كلي ( كه قبل از حادثه وجود نداشته است ) ، بطوريكه با سه تا يا بيشتر از موارد زير مشخص مي شود : 1- سعي براي اجتناب از افكار و احساسهاي مربوط به ضربه .2- سعي براي اجتناب از فعاليتها . مكانها ، يا افراد يادآور خاطره تروما . 3- ناتواني براي به خاطر آوردن وجه مهمي از تروما . 4- كاهش قابل ملاحظه علاقه يا شركت در فعاليتهاي مهم . 5- احساس گسستگي يا غرابت در ارتباط با ديگران . 6- محدوديت حدود عاطفي (مثل نداشتن احساس هاي عاشقانه ) . 7- احساس كوتاه تر شدن آينده ( مثلا نداشتن انتظار شغل ، ازدواج ، بچه دار شدن يا عمر طبيعي داشتن ) .

D ـ علايم مستمر تحريك بالا تر از حد معمول (كه قبلا وجود نداشته است) و با دو يا چند تا از مواد زير مشخص مي شود : 1- اشكال در به خواب رفتن يا تداوم خواب .2-تحريك پذيري يا حمله هاي خشم . 3- اشكال در تمركز . 4- گوش به زنگ بودن شديد . 5- تشديد واكنش از جا پريدن .

E ـ طول مدت اختلال (علايم در D-C-B ) بيش از يك ماه است .

F ـ اختلال موجب ناراحتي شديد يا تخريب در عملكرد اجتماعي - شغلي يا ساير زمينه هاي مهم مي گردد .

مشخص نماييد : حاد : اگر طول مدت علايم كمتر از 3ماه است . مزمن : اگر طول مدت علايم 3ماه يا بيشتر است . مشخص نماييد : با شروع تاخيري : اگر شروع علايم حداقل 6ماه پس از حادثه است .

علل ( دیدگاه روانشناسی ) :  

از دیدگاه روانشناسی علایم پی تی اس دی در واقع مکانیزم سازگاری است ، وقتی می ترسیم حوادث را بوضوع بخاطر می آوریم و مرتب تکرار می کنیم تا ذهن به راه حلی دست یابد. مکتب رفتارگرائی نیز شرطی شدن و آمادگی فیزیولوژیکی برای شرطی شدن را عامل مهمی در ایجاد این بیماری می داند. وقتی كه ترسیده ایم ، حوادث را بوضوح بخاطر می آوریم . هر چند بخاطر آوردن آنها ممكن است استرس زا باشند ،اما بما كمك می كنند تا بهتر آنچه را كه اتفاق افتاده است را بفهیم و در طولانی مدت بما كمك می كتند تا سازگاری پیدا کرده به زندگی ادامه دهیم .

سیر و پیش آگهی :  

پیش آگهی به شروع اختلال و وجود یا عدم وجود گین بر می گردد هر چه سانحه اسفناک تر احتمال ابتلا به اختلال بیشتر ، اگر شروع علایم بصورت حاد باشد پیش آگهی بهتر و اگر طول مدت علایم بیشتر از سه ماه باشد پیش آگهی بدتر و اگر گین مطرح باشد پیش آگهی بد خواهد بود. 

درمان :
درمان شامل دارودرمانی ، رواندرمانی ، و رفتار درمانی می شود:

رواندرمانی هدف رواندرمانی شفا بخشیدن بیماری یا تخفیف آن برای بهتر تحمل شدن آن است ، رواندرمانگر به منظور زدودن یا تخفیف علایم موجود و جنبه های مختل رفتار ، و به عقب انداختن بروز و پیشرفت علایم و ناتوانی ، ارتقاء بخشیدن به رشد جنبه های مثبت شخصیت ، ، تقویت اعتماد بنفس و عزت نفس بیمار با وی رابطه برقرار می کند. ما نمی توانیم آنچه را اتفاق افتاده است را تغییردهیم و یا فراموش كنیم اما می توانیم فکرمان را در مورد جهانی که در آن زندگی می کنیم و حوادث پیرامون خود وسعت دهیم و از وقوع حوادث مشابه جلوگیری نمائیم. همچنین می توانیم از مدی تیشن Meditation   ، رلکسیشن  Muscle Relaxation  ، و بازسازی شناختی Cognitive Restructuring  استفاده نمائیم.

رفتار درمانی : رفتار درمانی یعنی کاربرد منظم اصول یادگیری برای تحلیل و درمان اختلالات رفتاری . رفتاردرمانگر معتقد است که رفتار نوروتیک و سایر انواع اختلالها عموما یاد گرفته شده بنابراین تابع قوانین یادگیری است و از این طریق می توان آن را از بین برد، پاولف نخستین فردی بود که ثابت کرد تعارض روانی را میتوان در حیوان آزمایشگاهی ایجاد کرد ، و این تعارض بی شباهت به تعارض مشهود در آدمیان نیست. در رفتار درمانی از روشهای مختلف رفع حساسیت Desensitization  ، انفجار درونی Implosion ، غرقه کردن یا درمان سیل آسا Flooding ، تقلید Modeling ، می توان استفاده کرد.

دارودرمانی  : می توان در درمان پی تی اس دی همزمان با  رواندرمانی و رفتار درمانی از نرولوپتیک ها با دوز کم ، بنزودیازپینها مثل اکسازپام و کلردیازپوکساید و آرامبخش های دیگر نیز استفاده نمود.

چند توصیه :
با روانشناس بالینی مشاوره داشته باشیم
احساساتمان را بروز دهیم
تمرین رلکسیشن انجام دهیم
سعی كنیم روند عادی زندگی را حفظ کنیم .
کارهای عادی خود را انجام دهیم
برنامه های مخاطره آمیز مثل کوه نوردی ، سخره نوردی ، رالی و غیره را موقتا به تاخیر بیندازیم
با احتیاط رانندگی کنیم
در مورد سانحه خود را گناهکار ندانیم
از جمع کنارگیری نکنیم
هر روز صبح یا بعد از پایان کار روزمره ورزش سبک انجام دهیم .
پاکزادیان
روانشناس بالینی
 

وحید
توی قسمت با عنوان پی تی اس دی چیست نوشته اید اقراغ در حالی که نگارش درست این واژه اغراق است.
ارسال شده در ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲ و ۰۲ دقیقه
فائزه تقی زاده
سلام اقای دکتر من دختری 16(سوم دبیرستان) هستم 8سالی هست که از داروی کلونازپام 1 مصرف می کنم من ازکودکی باشنیدن بوق ماشینو صداهای بلند هل می خوردم وقتی دوم ابتدایی بودم پدر بزگم را ازدست دادم واولین نفری که ازبستگانم فوت شد ومن تلخی اون واقعه را احساس می کردم از اون به بعد ازاین می ترسیدم که پدر یا مادرم رازدت بدهم یک سال بعدزاین اتفاق به تجویز پزشک شبی1عددازآن قرص کلوناز پام مصرف می کردم وقتی سوم راهنمایی بودم باپیشنهاد پزشک وعلاقه شدید به اینکه یگر قرصی مصرف نکنم شروع بهترک این فرص شدم برنامه ریزی هم اینکلی بود که1ماه سه جهارم قرص 1ماه نصف 1ماه یک چهارم، وقتی یک چهارم قرص داشتم می خوردم احساس ترس داشتم احساس می کردم هرلحظه اتفاق بدی وسم می افته البته وقتی نصف می خوردم همین احساس راداشتم ولی شدت اضطرابم کمتر بود 26 یا 27امن روزی که یک چهرم قرص را می خوردم درمدرسه زمین خوردم وبه سرم ضربه خورد وباعث شد که لکه خونی تو سرم زیاد شهبعد ازاون اتفاق دوباره قرص را کامل میخوردم وهمیشه وسه این اتفاق خودمو اطرافیانمو سرزنش می کردم وقتی دوم دبیرستان بودم یعنی پارسال مادرم منو برد پیش روانشناس روانشناس با پیشنهاد اینوداد که دکتر م عوض کنم من هم دکترم عوض کردودکت نزدیک عیدپیشنهاد داد قرصو عوض 5 روز نصف 5 روز یک چهارم وبعد ول کنم قرص والپرات سدیم وایمی پرامین را درکنار این قرص به من داد وهرسی که کلونازپام کمتر میشد این دو قرص رابیشتر کرد ولی باز تاثیری نداشت من سر یک چهارم حالم بدتر ونصفم بد بود حتی بیشت ازسری قبل وتاحال دارم نصف این قرص مصرف می کنم وحالم خیلی بدشده مثلبجگیم ازهرصدای بلن بااینکه می دونم این اتفاق می اقته هول مخورم من قبل از اقدام به ترک قرص از ارتفاع نمی ترسیدمولی الن حتی نمی تونم بالی صندلی یرم آیا دکت مشاوره گفت این بیماری ptsdولی دکت قبول نداشت من پارسال که قرصو داشتم ترک می کرئدم سردردو سرگیجه داشتم وگاهی اقات تپشه قلبم بیشتر سابق میشد به نظر شما اینم بیماری ptsd؟راه درمانش چیه؟خواهش میکنم کمکم کنیدمیگن ماشروم خوبه؟واقعن خوبه ؟واینکه وارد ایرات شد درسته مشیه پیداش کرد اعتیاذ آوره؟
ارسال شده در ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ و ۴۱ دقیقه
افکاری
با عرض سلام و خسته نباشید من چندین ساله که پیش یک مشاور طرح واره درمانی رو می گذرونم اما به تازگی متوجه شدم که پی تی اس دی دارم اما وسط تعریف اتفاق مشاورم اتاق رو ترک کرد الان 3 ماه هست نرفتم وحالم بدو بدتر میشه واین باعث شده من از خودم متنفر بشم به نظر تون باید چکار کنم
ارسال شده در ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه
fatemeh rahimzade
mamnonam ama age vebsyti dashte bashin k in matalebo baram emaik konan mamnon misham
ارسال شده در ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۷ و ۵۱ دقیقه


صفحه ي اصلي || ايميل