به وب سایت پاکزادیان خوش آمدید                              welcome  to pakzadian.com                                   نقل مطلب با ذکر منابع آزاد است                             جواب ایمیل را در منوی دیدگاه بخوانید         

امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403 , Saturday 20 April 2024

             

      یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 

کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور         

      چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت 

دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور         

 

  

      

           هیچ زخمی در آدمی نیست که با گذشت زمان التیام پیدا نکند         

 

 

  

             شکست خوردن مهم نیست  مهم دوباره شروع کردن است

 

 

  

   

                      جهان بشریت به تلاش بها میدهد  نه به بهانه 

 

 

 

  

         در ذهن نیافرینمت می میرم

  از شاخه اگر نچینمت می میرم       

        ای عادت چشم های بی حوصله ام  

یک روز اگر نبینمت می میرم        

 

 

           آفت خلاقیت عذر تراشی ست ،

                                  برای موفق شدن هزار راه نرفته وجود دارد .

 

 

  

       برای حل مشکلات و گرفتاریها یک راه اساسی بیشتر نداریم :

                              دانائی مان را بیشتر کنیم تا به توانائی برسیم 

 

 

 

       دست از طلب ندارم تا کام من بر آید

یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آید        

 

 

    

 

 

ایده و فکر ، برنامه ریزی و سازماندهی ، تلاش و کوشش ، استقامت و پایداری 4 عامل موفقیت اند .

 

 

 

 

                                   بحران یعنی فرصتی تازه 

 

 

 

 

          در برخورد با محیط تازه به خود فرصت دهیم ،

                                                   زمان به ما کمک خواهد کرد . 

 

 

 

         رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نمانده است و چنین هم نخواهد ماند    

 

 

 

                    در مشورت همه را به همکاری دعوت می کنیم .

 

 

 

     سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت  

      تنم  از  واسطه  دوری  دلبر  بگداخت

جانم  از  آتش مهر رخ جانانه بسوخت  

 

   

 

                          دور اندیشی آری ،   دیر اندیشی نه ! 

 

      

 

 

« مردان جوان برای اختراع مناسب ترند تا برای داوری ،

 برای اجرا مناسب ترند تا برای مشورت ،

برای پروژه های نو مناسب ترند تا امور روزمره »

                                                                     فرانسیس بیکن     

   

 

 

      بیقرار توام و  در دل تنگم گله هاست

آه بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست         

      مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب

در دلم هستی و بین من و تو فاصله هاست        

      بی تو هر لحضه مرا بیم فرو ریختن است

  مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست        

   

        

 

 

                         زندگی سخت است ، و من از آن سخت تر  

    

 

 

 

               لیاقت الماس شدن را داریم از فشارهای سخت نهراسیم

 

 

 

 

 

                    سه کلمه را بهتر است بیاد داشته باشیم :

                                    خندیدن ، بخشیدن ، فراموش کردن .

  

                

 

 

 

          لایق تندیس شدن هستیم ، طاقت تیشه پیکرتراش را هم داریم      

 

 

 

 

 

                   غصه خوردن بر نداشته ها هدر دادن داشته هاست    

     




بازديد امروز : ۲۵۳ مرتبه
بازديد کل : ۷,۴۱۱,۶۴۴ مرتبه

ليست صفحات :  [صفحه ی اول]   ...    ۳ .::. ۴ .::. ۵ .::. ۶ .::. ۷ .::. ۸ 
ارسال شده در ۲۱ / ۷ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقيقه

 

 

به بهانه حفظ میراث فرهنگی

پدر بزرگ ها بیشتر اوقات برای نوه های خود از گذشته تعریف می کنند "من جوان بودم یلی بودم 8 تا را 80 تا می کردم ...... ( در واقع در پیش رو موفقیتی را سراغ ندارند که بدان مشغول باشند یا از آن صحبت کنند ) ، فرهنگ ها و ملتهای رو به اضمحلال نیز وقتی از وضعیت فعلی خود در مقایسه با ملت های دیگر حرفی برای گفتن ندارند یا امیدی به آینده نمی بینند از میراث فرهنگی 2000 سال قبل خود سخن می گویند زمان داریوش چه شد زمان کورش چکار کردیم ، قبر فلان پادشاه ساسانیان چی شد  ... ( ولی هیچ وقت صحبت از حال و در حال ساختن چه چیز تحسین برانگیزی هستیم نیست ) اخیرا نیز دو گروه دیگر به گروه فوق الذکر اضافه شده اند گروه سوم که بخاطر مخالفت با حکومت « بقول تلویزیون های مخالف لس آنجلسی که من هم گهگاهی می بینم و از صحبت های آن آگاهم » مبارزه منفی می کنند ،  اینان معتقدند که باید صبر کنیم یه چیزی ساخته شود دست به تخریب آن بزنیم ، سد ساخته شود وقتی ساخته شد آن را زیر سئوال ببریم ، برج جهان نمای اصفهان وقتی رو به اتمام است برای تخریب آن تلاش کنیم ، متروی اصفهان طی 15 سال ساخته شود به 90 درصدی رسید با مسیر آن به مخالفت بپردازیم ، شهرداری درخت را بکارد وقتی کاشت آن را بشکنیم ، در سرویس های بهداشتی عمومی شهر شیر آب را باز بگذاریم تا هدر رود (!) و ... در صدد تخریب همه چیزند و با بهانه قراردادن مسائل میراث فرهنگی سعی در زیر سئوال قرار دادن همان پروژه های اندک در دست ساخت که به اجرا در آمده و میلیارها تومان بودجه جامعه صرف آن شده  می کنند تا هیچ مسئولی در صدد ساختن هیچ چیزی بر نیاید و متاسفانه این گروه در میان بیگانگان طرفداران و حامیانی دارند ، دسته چهارم منفعت طلبان داخلی اند  که در کشاکش مسائل سیاسی یا انتخاباتی بازی را به حریف باخته اند ، مثلا در انتخابات شورای شهر کم می آورند برای زیر سئوال بردن رقیب پیروز شده در انتخابات پروژه های هزینه برده و انجام شده و رو به اتمام شهر را به بهانه حمایت از میراث فرهنگی و دلسوزی برای میراث فرهنگی زیر سئوال می برند . و  متاسفانه من روز قبل در چهار باغ اصفهان در جلوی دبیرخانه شورای شهر با این موضوع بطور عینی روبرو بودم تعداد اندکی به اندازه انگشتان دست با چند پلاکارد و تعدادی دوربین خبرنگاری و عکاسی که کم هم نبود بیانیه قرائت می کردند و مشغول درست کردن خوراک رسانه ای بودند . وسعی در زیر سئوال بردن پروژه های در دست انجام اصفهان داشتند و جوان کم سن و سال و کم تجربه ای که اشتهای بدست آوردن جاه و مقام بدون گل آلود کردن زمینه برایش ناممکن می نمود  به اسم کل شهروندان اصفهان بیانیه قرائت می کرد که با اعتراض من شهروند مواجه شد .  موضوع  مرا به این فکر انداخت که چرا دولت و حکومت راهکارهائی نمی اندیشد تا این مسائل بصورت بنیادی حل شده و ضوابط بگونه ای در آید که قابل سوء استفاده برای این گروها  نباشد؟  پیشنهاد می کنم برای جلوگیری از سو استفاده این گروه ها و حفظ بودجه بیت المال مسائل میراث فرهنگی هر شهری به شهرداری آن شهر واگذار شود تا حفظ کنندگان میراث فرهنگی و سازندگان امروز که خود بوجود آورنده میراث فرهنگی برای مردم فردای جامعه هستند یکی باشد و آن نیز کی بهتر ازشهرداری و شورای شهر که بر آمده از نظر و رای شهروندان است .
پاكزاديان
روانشناس باليني


نصر از اصفهان
من هم فکر می کنم اینها سیاسی کاری می کنند در واقع کشمکش قدرت بین اینها اینطور خودشو نشون میده ، امیدواریم این مسائل یجوری حل بشه
با تشکر از مطلب شما
ارسال شده در ۲۱ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۵ و ۰۱ دقیقه

ارسال شده در ۱۹ / ۷ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقيقه

 

 

چند گام برای یکصد سال عمرکردن:

بعضی از دست اندرکاران امرسلامتی معتقدند اگر این کارها را انجام بدیم عمر طولانی تری خواهیم داشت :  
1-      تا آنجائی که ممکن است آنتی بیوتیک نخوریم .
2-      در هوای آزاد و آفتابی زندگی کنیم .
3-      ورزش با ریتم انجام بدهیم .
4-      عشق بازی کنیم .
5-      غذا کم و در دفعات زیاد بخوریم .
6-      مسواک کنیم و نخ دندان بکشیم .
7-      حیوان داشته باشیم .
8-      عصبانی نشیم .
9-      آجیل و خشکبار میوه بخوریم .
10- خوب بخوابیم .

پاكزاديان
روانشناس باليني


نظري ارسال نشده است

ارسال شده در ۱۲ / ۷ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۲ و ۳۴ دقيقه

 

ملت های رشد یافته چه خصوصیاتی داشتند ؟

گروهی از محققان تحقیقی بعمل آوردند تا ببینند رفتار ملت های رشد یافته چگونه است و این نتایج بدست آمد:  
1-      اخلاق را رعایت می کردند ( منظور شعائر مذهبی نیست ) مثلا دروغ نمی گفتند .
2-      استبداد و خودکامگی را بر نمی تافتند و آزادی و دموکراسی را پاس می داشتند .
3-      اتحاد و همبستگی داشتند .
4-      مسئولیت پذیری داشتند ( و اگر از عهده مسئولیتی بر نمی آمدند آنرا قبول نمی کردند ) .
5-      سخت کار می کردند .
6-      برای آینده سرمایه گذاری می کردند .
7-      میل به ارائه کارهای بهتر داشتند .
8-      نظم پذیری داشتند .
9-      نوگرا بودند و از تغییر استقبال می کردند .
 پاكزاديان
روانشناس باليني

نظري ارسال نشده است

ارسال شده در ۱۵ / ۶ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه

اضطراب و فشار رواني و راه هاي كنتـرل و كاهـش آن (خلاصه)

 ANXIETY AND STRESS AND CONTROL OF WAVES
 
هر پزشكي به بيمار مضطرب  خود توصيه مي كند كه آرام باش ، اما بيمار مضطرب كه با علايمي نظير نگراني و تشويش ، عدم تمركز فكري ، فكر مغشوش ، تپش قلب ، تنگي نفس ، دلهـره و دلشوره ، دل آشوبي ، درد ناحيـه سينـه ، اختلالات گوارشي ، تكرر ادرار ، سرگيجه و سر درد ، احساس ناخوشايندي دارد و ملتمسانه به دنبال راه علاجي است نمي داند چگونه كسب آرامش كند و آرام باشد .........
راههای کنترل و کاهش اضطراب  یا  مدیریت بر اضطراب Anxiety Management 
1- آرامسازی عضلانی    Muscle Relaxation   
رفع تنش و کشش عضلات به نوعی با کاهش اضطراب رابطه دارد و یادگیری احساس و کنترل کشش عضلانی اساس روش آرامسازی را تشکیل میدهد .این روش را اولین بار روانشناسی به نام جیکوبسون Jacobson  برای درمان بیخوابی مورد استفاده قرار داد و با شل کردن عضلات بیمار بیخوابی وی را درمان کرد .
این روش آرامسازی عضلانی متکی بر آگاهی اختیاری و ساختگی خود فرد از حالات جسمی از طریق بوجود آوردن حالات متضاد کشش عضلانی که بوسیله خود شخص ایجاد می شود و سپس شل کردن عضلات بطور ارادی و اختیاری بدنبال آن است .
روش این کار .......
2- بیوفیدبک Biofeedback   
بطور کلی بالا رفتن آگاهی شخص از تنش عضلانی به رفع تنش منجر می شود . بیوفیدبک یک مرحله فراتر می رود و اطلاعات دقیقی از پتانسیلهای الکتریکی گروههای خاص عضلات را در اختیار شخص می گذارد ....
تمام اعمال بیوفیدبک اطلاعات زیستی را که بطور عادی قابل وصول نیست ( اطلاعات زیستی مثل حرارت پوست ، ضربان قلب و غیره ) را بفرمهای مختلف مثل صداهای قابل شنیدن ، چراغ ، یا علامات و اعداد قابل دیدن برای شخص فراهم می سازد و با استفاده از این اطلاعات است که شخص در موقعیتی قرار میگیرد که بتواند موفقیت یا شکست نسبی فعالیتها را برای کاهش اضطراب و فشار روحی برسی کند .
 بعلاوه استفاده بالینی از بیوفیدبک تقریبا در همه دنیا با دستورات کلامی روانشناس برای شل کردن عضلات همراه است ضمن اینکه فرصت رابطه درمانی لفظی نیز برای بیمار فراهم است ....
3- مدی تیشن یا مراقبه Meditation   
مدیتیشن نوعی فعالیت ذهنی است که با آرامش و رفع تنش عضلانی همراه است .
به فرد درمان شونده یا فردی که بخاطر آرامش می خواهد مدی تیشن کند آهنگ خاصی داده می شود ( Mantra ) که بیشتر ارزش فردی دارد و فرد بر اساس آن آهنگ تمرین می کند تمرین مشتمل است بر روزی یک الی دو بار هر بار بمدت 15 الی 20 دقیقه در وضعیتی راحت نشستن در حالی که چشمها بسته است و تمرکز روی آهنگ داده شده بطور مداوم حفظ می شود ...........
 تغییرات فیزیولوژیک گزارش شده در ضمن تمرین مدی تیشن عبارت بوده است از کاهش مصرف اکسیژن ، تغییرات دفعات تنفس ، کاهش لاکتات خون ،  واکنش گالوانیک پوست  ، افزایش فعالیت آلفای قشر مغز .
چند نوع مدی تیشن :
مدی تیشن عمیق : در اصل یادگیری نگریستن به چیزی به گونه ای فعال ، دینامیک ، هوشیارانه ، اما بدون استفاده از واژه ها می باشد . شئی ای را برای کار خود انتخاب می کنیم ( هر چه که باشد فرق نمی کند سنگ چوب کاغذ گل برگ ) اکنون در جایی راحت قرار گرفته طوری به آن می نگریم که گویا آنرا حس می کنیم ........
مدی تیشن نیلوفر :  در این مدی تیشن شما بعنوان مرکز نیلوفر کلمه ، ایده یا تصوری را انتخاب می کنید ( در انتخاب وازه اصلی نیلوفر بهتر است اگر با مسئله ای درگیریم همان مسئله را بعنوان مرکز نیلوفر انتخاب کرده آنرا حل کنیم  ) سپس ........
مدی تیشن مانترا (ذکر) : این مدی تیشن تمرین کلمه ، عبارت ،یا جمله ای است که بصورت ذکر بارها و بارها بطور مکرر ......... .
مدی تیشن حرکتی صوفیانه ( رقص صوفیانه ) :
انجام این نوع مدی تیشن گروهی است تقریبا از 5 ای 15 تا 20 نفر ، این تمرین شامل حرکت و خواندن ذکر است . افراد .......
 این تمرین برای افرادی که اضطراب داشته ، روابط اجتماعی فقیری دارند مناسب است .
 در انجام هر یک از مدی تیشن های فوق تمایل و آرامش فرد شرط اساسی است چنانچه فرد با انجام مدی تیشن احساس آرامش نکند باید از آن صرف نظر کند و از انجام آن نوع مدی تیشن خودداری کند .
4- تکنیک های رفتار درمانی Behavior Therapy Techniques 
الف حساسیت زدائی منظم Systematic Desensitization
این روش درمان  بوسیله ولپه مطرح گردید. وی تئوری خود را اینطور مطرح کرد که اگر پاسخی ضد اضطرابی یا همان آرامساری عضلانی و احساس راحتی را بتوان در حضور محرکهای برانگیزاننده اضطراب و ترس مرضی بوجود آورد محرک های برانگیزاننده اضطراب بی اثر می شوند . برای اینکار ولپه تکنیک آموزش پیش رونده آرامش Relaxation را بمنظور ایجاد پاسخی که با اضطراب ناسازگار است اتخاذ کرد .
شیوه اصلی حساسیت زدائی منظم این است که ......... .
ب- غرقه کردن   Flooding 
بر خلاف تکنیک حساسیت زدائی منظم که متکی بر مواجهه تدریجی با محرکهای اضطراب آور است ، در غرقه کردن درمانگر یا روانشناس بالینی فرد را با حداکثر محرک بیزار کننده مواجهه می کند ............
5- بازسازی شناختی Cognitive Restructuring   
کمبود شناخت افراد و پیش گوئیهای غیر منطقی افراد از نتایج رویدادها می تواند اضطراب برانگیز بوده و اضطراب زیادی را در فرد در موقعیتهای مختلف بوجود آورد بعنوان مثال .........
 
این روش  در اصل از نگرش درمان شناختی عقلی عاطفی الیس نشات گرفته که وی معتقد بود اگر نگوئیم همه رفتارهای عصبی Neurotic ، بیشتر آنها ناشی از در پیش گرفتن روش غیر منطقی است که اشخاص با آن دنیای دور و بر خود را تفسیر می کنند .
در زیر شماری از رفتارهای غیر منطقی و زیربنائی که باعث ناخشنودی و عصبیت افراد می گردد و نیاز به شکل گیری دوباره قضاوتهای منطقی دارد آمده است :
این اندیشه که ضرورت دارد آدم از طرف هر فرد مهم دیگر مورد پذیرش و محبت قرار گیرد .
این اندیشه که فرد اگر قرار باشد خود را با ارزش بشناسد باید در مورد همه جنبه های ممکن کامل باشد و همه صفات پسندیده را دارا باشد .
این اندیشه که چون کارها و امور بر وفق مراد نبود جهان زشت و فاجعه آمیز است .
این اندیشه که گریز آسانتر از رو برو شدن با مشکلات زندگی و مسئولیت هاست .
این اندیشه که فرد وابسته به دیگران بوده و نیاز به قوی تر دارد .
این اندیشه که باید همه را خشنود نگهداشت .
این اندیشه که تاریخچه گذشته فرد تعیین کننده رفتار فعلی اوست .
این اندیشه که برای مشکلات و حل آن فقط یک راه حل وجود دارد و اگر نشد فاجعه هولناکی بوجود خواهد آمد .
کامل آن را در منوی مطالب روانشناسی ( مقالات روانشناسی 5 )بخوانید
پاكزاديان
روانشناس باليني
 

 


نظري ارسال نشده است

ارسال شده در ۲۷ / ۴ / ۱۳۸۷ در ساعت ۸ و ۱۰ دقيقه

 

مكانيزم هاي دفاعي يا وسايل سازگاري Mechanisms of defense 
 
آدمی در ارتباطات اجتماعی خودش و در موقعیت های گوناگون سعی دارد از آسیب شخصیت و ازهم پاشیدگی شخصیت خودش جلوگیری کند ، و به شخصیت خودش انسجام دهد وتلاش دارد عزت نفس خودش را حفظ کند بدین منظور از وسائلی استفاده می کند که این وسائل را مکانیزم های دفاعی یا وسائل سازگاری می نامیم که در ذیل به شرح مختصر آن می پردازیم :
دليل تراشيRationalization    : خیلی از ما ها برای کاستی ها و کوتاهی های خودمان دلیل می تراشیم و آن را توجیه می کنیم .
همانند سازي Identification  : آدمی بسیاری از پاسخ ها را الگو برداری می کند و یاد می گیرد اکثر رفتارها و پاسخ های کلامی فرد محصول یادگیری و همانند سازی است .
جابجائي Displacement   : ما عصبانیت از رئیس را بدلیل جایگاه قویتر وی بروز نداده به منزل می بریم و سر فرزندان و همسر خود خالی می کنیم . وقتی در محاوره و گفتگو سوژه ای را به نفع خود نمی بینیم آن را با موضوع دیگری عوض می کنیم .
درونفكني Introjection   : گاهی نیازها و خواسته های دیگران را بخود نسبت می دهیم ، مشکل دیگران را مشکل خود تلقی می کنیم ، اضطراب دیگران را اضطراب خود می کنیم .
فرافكني Projection : ما بسیاری از نیازها ، ترس ها ، و اضطراب های خودمان را به دیگران نسبت می دهیم .
جبران Compensation    : اگر در زمینه ای ضعیف هستیم و قدرت رقابت نداریم در ضمینه های دیگر بیشتر تلاش می کنیم . اگر  در درسی ضعیف هستیم خودمان را در درس دیگری بیشتر تقویت می کنیم
افراط در جبران Over Compensation  : مدیری که به دلایل منطقی قصد نداشت جایزه ای که مربی و داور پینگ پنگ به فرزند خود اختصاص داده بود بدهد با اعتراض آن مربی به مدیر مافوق سه برابر پرداخت . سه برابر کردن جایزه نه دستور مدیر مافوق بلکه افراط در جبران بود.
خيالبافي Imagination   : نیازها و خواسته هائی که داریم و در عالم واقع به آن نرسیدیم در تخیل خود به آن می رسیم ، وصف العیش نصف العیش .
باطل سازي Undoing : گاهی افراد با مکانیزم باطل سازی به انسجام شخصیت خود دست می یابند . بیمار وسواسی که دست خود را برای چندمین بار آب می کشد در واقع دفعات قبل را باطل می کند . وقتی قفل در را دوباره چک می کنیم در واقع بار قبل را باطل می کنیم .
پرخاشگري تخيلي FantasyAggression : وقتی در عالم واقع عصبانیت و پرخاشگری خود را بدلیل قوی تر بودن حریف  یا مسائل اجتماعی نمی توانیم تخلیه کنیم در خیال خودمان بروز می دهیم .
خواب و رويا Dream : خواب و رویا از جمله مکانیزم هائی هستند که به شخصیت فرد انسجام می بخشند ما بیشتر آرزوها ، خواسته ها ، پرخاشگری ها ، اضطراب ها و ترس های خودمان را در خواب بروز می دهیم عملکرد در خواب ما درست مثل ریست کردن کامپیوتر به شخصیت ما انسجام می بخشد و آن را مرتب می سازد .
تصعيد يا والايش Sublimation   : تمدن بشری در گرو مکانیزم تصعید یا والایش است ما اگر در جائی موفق نیستیم و مزیت و برتری نداریم آن انرژی را در جائی دیگر که مزیت داریم و برای سازندگی بکار می بریم .
بازگشت يا واپس روي Regression :  وقتی در اثر ناکامی گریه می کنیم به دوران کودکی باز می گردیم .
سركوبي Repression  : بسیاری از ما ها نیازهای واقعی و خدادادی خود را بدلیل تضاد با هنجارها و مسائل اجتماعی فرهنگی جامعه سرکوب کرده و از ارضاء آن واهمه داریم .
تشكيل عكس العمل متضاد Reaction Formation : وقتی ثروتمند نیستیم ثروت را مذمت می کنیم ، خواهری که خواهر کوچکتر را رقیب می شمرد و نسبت به وی ذهنیت خوبی ندارد از ترس آسیب رسیدن به وی از وی مواظبت بیشتری بعمل می آورد و مدام مراقب وی است.
تثبيت Fixation : بضی از ماها در مرحله ای از رشد ماندیم و بالاتر نیامدیم فردی که همه چیز را برای خود می خواهد مثل کودکی یک ساله عمل می کند که همه چیز را بطرف خود چنگ می زند و به کودکان دوربرخود اجازه برداشتن اسباب بازیها را نمیدهد  .
بتاخير انداختن Retardation : بعضی از ما برای انسجام شخصیت خود از مکانیزم به تاخیر انداختن استفاده می کنیم ، مدیری که از اجرای برنامه و عواقب آن می ترسد آن را به تاخیر می اندازد ، رئیس جمهوران پیشین ما که از حذف یارانه ها و عواقب آن برای خود و گروه خود می ترسیدند آن را اجرا نکرده برای اجرا به رئیس جمهور فعلی فشار وارد می سازند.
سرزنش ديگران Blaming :  گاهی تقصیر را به گردن دیگران انداخته و از سرزنش دیگران برای انسجام شخصیت خود استفاده می کنیم .
كوچك كردن ديگران Bilittling : گاهی برای انسجام شخصیت خود و پوشاندن احساس حقارت و یا حسادت خود دیگران را کوچک می کنیم .
عايق سازي يا جداسازي Isolation : گاهی برای انسجام شخصیت خود دست به عایق سازی می زنیم و خود را جدا می کنیم .
پاكزاديان
روانشناس باليني
 

امید
باسلام بنده به این نتیجه رسیده ام که اگر احترام گذاشتن به یکدیگر منتج به دوست شدن بشود بهتر از آن است که بخاطر دوست بودن به یکدیگر احترام بگزاریم نظر شما در این مورد چیست ؟ متشکرم

امیدجان : احترام گذاشتن یک روش برای ارتباط است ، یک مهارت اجتماعی است ، یک قرارداد اجتماعی برای ارتباط با همدیگر است . البته اگر نیاز به آن ارتباط وجود داشته باشد . دوست شدن با همدیگر یا نشدن به نیاز بر می گردد انسانها از کانال و دریچه نیازها با جهان ارتباط برقرار می کنند و این هم محدود است چون دوست شدن و حفظ دوستی وقت و انرژی می برد ، هزینه بر است . اظهار نظر بیشتر را به دوستان واگذار می کنم .
ارسال شده در ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۹ و ۲۴ دقیقه

ارسال شده در ۱۴ / ۴ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۷ و ۲۰ دقيقه


شخصیت انسان سالم : (خلاصه)

انسان سالم کیست ؟ چه ویژگی هایی دارد ؟ رفتار و تفکر و احساس چنین آدمی چگونه است ؟.. 
انسان بالغ ( الگوی آلپورت ):
آلپورت انسان سالم و ایده آل خود را انسان بالغ می داند او در رابطه با انسان بالغ هدفها ، امیدها ، و آرزوها را مطرح می سازد... همین داشتن هدفهای درازمدت است که بشر را از حیوان ، سالمند را از کودک ، و شخصیت سالم را از بیمار جدا می کند .
خصوصیات و صفاتی که اشخاص بالغ از دیدگاه آلپورت دارند :
1- گسترش مفهوم خود : گسترش انگیزه های فرد در قلمرو کار ، روابط خانوادگی ... .
2- ارتباط صمیمانه خود با دیگران : چنین شخصی به پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ، .....
3- امنیت عاطفی : چنین شخصی امنیت عاطفی دارد خود را و ضعف های خود را پذیرفته ، ...
4- ادراک واقعبینانه دارد به جهان عینی می نگرد واقعیتها را بدون تحریف همانگونه که هست می نگرد .
5- وظایف و مهارتها :چنین شخصی غرق در کار است ، مهارتها را بکار معطوف می کند ، احساس مسئولیت دارد .
6- فعلیت بخشیدن بخود : شخص بالغ خود را شناخته و در بالفعل کردن استعدادهایش تلاش دارد .
7- شخص بالغ به جلو می نگرد ، ضمن اینکه از تجربیات گذشته استفاده می کند ولی اسیر گذشته نیست و به آینده می نگرد .
8- شوخ طبع است ولی هیچگاه دیگران را مورد تمسخر قرار نمی دهد زیرا که به طبیعت خود و دیگران واقف است ...
انسان از خود فرارونده (الگوی فرانکل) :
انسان سالم از دید دکتر فرانکل انسان فرارونده از خود است . انسانی که به چیزی غیر از خود فکر می کند . دکتر فرانکل داشتن معنا برای زندگی را شرط سلامت روان و شرط انسان سالم می داند ... .
مکتب دکتر فرانکل Logo Therapy برای معنا بخشیدن به زندگی سه راه پیشنهاد می کند و از آن بعنوان ارزشها یاد می کند :
1- آنچه چون آفرینش به جهان عرضه می کنیم .. مثل خلق یک فکر ، خلق یک اثر ، خلق یک نمایشنامه ، خلق یک بوته گل رز و ...
2- آنچه چون تجربه از جهان می گیریم که از آن بعنوان ارزشهای تجربی یاد می کند   .
3- طرز برخوردی که نسبت به رنج برمی گزینیم که از آن بعنوان ارزشهای گرایشی یاد می کند ...
طبیعت انسان از خود فرارونده ( خصوصیات و صفاتی که افراد سالم دارند ):
1- چنین اشخاصی از خود گذشته و فرا رفته اند . بکار ، زندگی ، زن ، فرزند ، به همه چیز می نگرند ، جز به خود .. .
2- خود را در انتخاب اعمال آزاد می بینند .
3- شخصا مسئول هدایت زندگی و گرایشی هستند که برای سرنوشتشان بر می گزینند .
4- معلول نیروهای بیرون از خود نیستند .
5- در زندگی معنای مناسب خود یافته اند .
6- بر زندگی تسلط آگاهانه دارند .
7- به آینده می نگرند .
8- در کار و وظیفه غرقند و تعهد دارند. ...
انسان خواستار تحقق خود (الگوی مزلو از انسان سالم و از کمال ):
مزلو در رابطه با سلامتی روان نیازهای انسان را طرح می کند ... (در واقع ما از دریچه نیازهاست که با جهان در ارتباط هستیم ) تامین نیازها باعث سلامتی روان و عدم تامین نیازها منجر به عدم تعادل روانی می گردد.... 
خصوصیاتی که مزلو برای انسانهای خواستار تحقق خود(یا خواستارکمال)مطرح می سازد :
1- ادراک صحیح از واقعیت دارند . شناخت این افراد عینی و بر اساس واقعی است ... .
2- پذیرش کلی طبیعت خود و دیگران . به نقاط ضعف خود واقفند و پذیرش دارند و دیگران را آنگونه که هستند می پذیرند .
3- خود انگیخته اند . دارای حالتهای بی پیرایه و بدون تظاهرند بر طبق طبیعت خویش عمل می کنند .
4- توجه به بیرون دارند . شغل را بعنوان وسیله بالفعل کردن خویش و توانائی های خود قلمداد می کنند ....
5- خیلی نیازمند به رضایتهای بیرونی نیستند .
6- رفتارشان استقلال دارد ، خیلی متکی به رضایت همگان نیستند .
7- تجربه های زندگی برای آنها تازگی دارد هر پدیده ای برای آنها تازه است ، هر آدمی ، هر درختی ، هر بوته گل رزی برای آنها منحصر و یکتاست .
8- نوع دوست اند با نوع بشر احساس برادری و برابری می کنند.
9- در رفتارشان نوعی طنز وجود دارد ضمن اینکه کسی را به مسخره نمی گیرند .
10- خلاق هستند آفرینندگی دارند.....
انسان با کنش کامل ( الگوی راجرز ):
راجرز در رابطه با سلامت روان تجربه را مطرح می کند ....اگر مجموعه تجربیات فرد هماهنگ و در ارتباط با هم باشد و اگر تصور فرد از خودش ... مثبت باشد فرد از سلامت روان برخوردار است . ... .
بنظر راجرز کمال انسان و حد اعلای سلامت روان تحقق خویشتن است .. در رابطه با خوشبختی ....
خصوصیات و صفاتی که راجرز برای انسان با کنش کامل بر می شمارد :
1- انسانی که آزادی تجربه دارد  متظاهر نیست همان چیزی است که هست ...
2- مقلد دیگران نیست ، میزانهای اخلاقی از خودش دارد .
3- دارای زمینه های خودجوش است .
4- آمادگی لازم برای کسب تجربه را دارد .
5- زندگی با حیات و سرزنده ای دارد ، دائما شخصیت وی در تحول است .
6- احساس آزادی می کند بدلیل اینکه تدافعی نیست و محدودیتی در تجربیات نمی بیند .
7- خلاقیت دارد.
8- نگران از دست دادن تایید یا ستایش دیگران نیست ....
انسان بارور ( الگوی اریک فرام ) :
فرام انسان سالم را انسان بارور می داند ، و انسان ناسالم را انسان نابارور ، بارور بودن از دید فرام یعنی بکار بستن همه قدرتها و استعدادهای بالقوه خویش ....
فرام تصویر روشنی از شخصیت سالم ارائه می کند چنین انسانی :
1- عمیقا عشق می ورزد .
2- آفریننده است .
3- قوه تعقلش را کاملا پرورانده .
4- جهان و خود را عینی ادراک می کند .
5- هویت پایداری دارد.
6- با جهان در پیوند است .
7- حاکم و عامل خود و سرنوشت خویش است .
انسان این مکانی و این زمانی ( الگوی پلرز ) :
پلرز روانشناس آفریقای جنوبی معیار خودش را از سلامتی روان و انسان سالم انسان این زمانی و این مکانی ذکر می کند و خود بودن ....پلرز می گوید ....
پلرز اشخاص دارای سلامت روان را چنین توصیف می کند :
1- به آنچه و آنکه هستند آگاهی دارند و در برابر آن پذیراه هستند .
2- می توانند جوشش ها ، آرزوها ، و تمایلات و آنچه هستند را بیان کنند ...
3- می توانند مسئولیت خود را بپذیرند و بر دوش پدر و مادر و تقدیر و غیره ...
4- مسئولیت کس دیگری را نیز نمی پذیرند .
5- دیگران را همانگونه که هستند می پذیرند .
6- با جهان ارتباط کامل دارند ، بیشتر حسی هستند تا ذهنی .
7- بالعکس روان نژندها ، می توانند راحت خشم خود را بیان کنند .
8- زندگی شان از قید و بند بیرونی آزاد است ، رفتارشان به فرمان هیچکس نیست ... 
9- به هیچ چیز از جمله خصوصیات خودشان تعصب ندارند .
10- به تعقیب خوشبختی نمی پردازند ، خوشبختی را هدف قرار دادن منحرف ساختن نیرو و توجه از اکنون است ...
نظر مولف :
.. باید گفت آنچه که نادیده گرفته شده این است که : ما بر حسب ضرورتهای جامعه ای که در آن زندگی می کنیم همانیم که مجبوریم باشیم ... مسلما اگر پلرز در این زمان و در این مکان یعنی در ایران ما بود نمی توانست بگوید انسان سالم آرزوها ، تمایلات ، و آنچه هست را بیان می کند ، یا زندگی انسان سالم از قید و تنظیم بیرونی آزاد است ، یا رفتارش به فرمان هیچکس نیست ؟! شخصیت خواه سالم و خواه ناسالم رفتاری که از آن صادر می شود بستگی به فرهنگ دارد . فرهنگ است که مانع رشد ، یا حامی رشد و کمال مثبت انسان می شود .آنچه که مزلو از آن بعنوان ارضای نیازهای انسان و سلامت روانی افراد یاد می کرد در گرو این است که جامعه به چه اندازه نیازهای اساسی افراد جامعه را بر آورده سازد . آنچه فرام از آن« بعنوان راه باروری و راه ناباروری یاد می کرد در گرو این است که جامعه چه اندازه آن را تبلیغ و تشویق کند .آنچه فرانکل بعنوان معنای زندگی و ارزش ها یاد می کرد در گرو این است که جامعه چقدر آنرا ارزش بداند .آنچه که پلرز در مورد آن صحبت می کرد و می گفت من بکار خود مشغولم و تو کار خودت را انجام بده در گرو این است که چقدر در جامعه احساس امنیت کنیم تا بتوانیم از درون میزان داشته باشیم میزان های ما بیشتر بیرونی است تا درونی .پس سلامت روان بیش از آنکه امری فردی باشد مسئله ای اجتماعی و در گرو اجتماع است ، و جامعه است که تعریف خود را از سلامت روان و رفتار سالم وضع می کند ...
کامل آن را در منوی مطالب روانشناسی (مقالات روانشناسی 4 ) بخوانید. 
                               
                 پاكزاديان
                                              روانشناس باليني


بهرام شیرازی
سلام: چطوری ؟ بعنوان یک روان شناس بفرمائید تغییر خوب است یا خیر ، اگر جواب مثبت است چرا پس از گذشت بیش از 10سال هنوز بعضی رفتار هائی که در ذهنمان چرکین است دور نریخته ایم ،حداقل اینکه ذهنمان را از بدی ها تهی کرده و نهال قشنگ جایگزین نمائیم .
می خواستم عکس برایت بفرستم طریقش را نمی دانم به امید دیدار.
ارسال شده در ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷ و ۰۵ دقیقه
سلام عالی بود .یکی از اساتید خوب ما میگفتن که نباید گفت فرهنگ چون مفهوم کلی داره باید گفت الگوهای فرهنگی منشعب از فرهنگ زمانه .
ممنونم از مطالبتون
ارسال شده در ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷ و ۰۶ دقیقه
بهروز عضدی
سلام بهروز هستم ازفولادشهر
به نظر من شخصیت هم می تواند دادنی باشد هم گرفتنی وشخصیت به موقعیت فرد بستگی دارد.

با تشکرعضدی


ارسال شده در ۲۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه
وحید از تهران
من هم واقعا معتقدم فقط در یک جامعه سالم و دموکراتیک میتوان سالم زندگی کرد و سالم بود و فرزندان سالم بوجود آورد و در یک جامعه غیر دموکراتیک و متعصب و ناسالم سالم بودن و سالم زیستن و فرزندان سالم بوجود آوردن غیر ممکن است .
ارسال شده در ۱۵ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۴ و ۵۴ دقیقه

ارسال شده در ۱ / ۴ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۷ و ۱۶ دقيقه

 

به مناسبت روز زن :

وقتی به واژه زن میرسم به یاد آهنگ بسیار زیبای نازک دل مریم جلالی می افتم که بنظرم بهترین آهنگ آن سال بود و حق مطلب را به زیبائی ادا کرده :
(یک زن از این دنیا عشقه نیازش ، خدا اونو ساخته از جنس سازش ، عشق همسر . عشق مادر ، مرامشه نوازش ، یک زن راز آسمونه ، یک زن نور کهکشونه ، یک زن لطف آشیونه ، حرفش حرف دل و جونه تو خونه ، نازکدل . یک زن سنگ صبوره ، درمون هر دردش . اشکای شوره ، اگه یک کوه غم و درده ، ولی پر از غروره ، ... ، با کمک اندیشه هام نامه نوشتم به خدا ، پرسیده بودم که چرا نازکدل آفرید مرا ، خدا با ناله نسیم یه شب جوابمو رسوند ، وجود زن اگه نبود کارش نیمه تموم میموند ، ....)
بله بنظر من نیز زن موجودی خدائی ست ، همان صفات و خصوصیات خدا را دارد که هم دوست دارد زیبا باشد و هم تمایل به پرستیده شدن را دارد و هم منبع مهر و محبت است و صبور و بردبار ، و هم مملو از عشق و فاقد خشونت ، و به راستی وجود زن اگر نبود کارش نیمه تموم می موند . و امیدواریم همانطور که با تلاش و پشتکار بیش از 63 درصد ظرفیت دانشگاهها و آموزش عالی کشور را بخود اختصاص داده در بدست آوردن پستهای مدیریتی کشور نیز چنین باشد چرا که مسئولیت گرفتنی است باید خواست و گرفت . و من روز زن را به زنان جامعه ما خصوصا و همچنین جامعه جهانی تبریک گفته برای آنها موفقیت آرزو می کنم .    

                                                    پاکزادیان


سلیمان سلیمی
سلام و خسته نباشین میشه لینک دانلودشو برام بفرستین یا از طریق تلگرام بفرستین خیلی ممنون میشم
ارسال شده در ۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۸ و ۲۶ دقیقه
خواننده کی هست؟
خواننده مریم جلالی است.
ارسال شده در ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹ و ۵۷ دقیقه
rozana
سلام . متن بسیار دلنشین .. فقط معرفی آهنگ و متن را نتونستم بگیرم .. موفق باشید آقای پاکزادیان
ارسال شده در ۲۹ دي ۱۳۹۳ ساعت ۰ و ۰۳ دقیقه

ارسال شده در ۲۱ / ۳ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۹ و ۳۱ دقيقه

  جوانان و آسیب ها : 
                              اعتیاد یا واگیر مرگ
(خلاصه)


مقدمه : قرنهاست که بشر به دلایل گوناگون مواد مصرف می کند ، بعضی خانواده ها بخاطر عدم آگاهی حتی از مواد مخدر برای درمان و تسکین درد نوزادان و رفع گریه آنها استفاده می نموده اند .....
شاید بتوان گفت که جالینوس اولین دانشمندی بود که سعی داشت صفات و ویژگیهای یکنفر معتاد را بر شمارد ....
استفاده از تریاک  در مقاصد سیاسی در قرن نوزدهم معمول بوده  و اکنون نیز دول بیگانه و استعمارگر از این مسئله بعنوان وسیله ای موثرتر از ناوگان جنگی و بمب های میکربی استفاده می نمایند  .......
تعریف اعتیاد :
تمایل و وابستگی غیر طبیعی و مداوم جسمانی و روانی ارگانیزم به مصرف ماده ای را اعتیاد نامیده اند..... .
 در اعتیاد چند موضوع مطرح است :
1- تمایل و وابستگی : .......
2- مداوم بودن آن : ...... .
3- غیر طبیعی بودن آن : ......
4- هر دو جنبه جسمانی و روانی آن: ...... .
5- تساعد به مصرف : ......
تقسیم بندی مواد و آثار سایکولوژیکی آن :
بطور کلی مواد مخدر به سه گروه کلی تقسیم می شوند :
1- مواد تضعیف کننده دستگاه عصبی مرکزی :
که فعالیت روانی مغز را کاهش داده حالت نشاط و شادی ، توام با سستی تولید می کنند ، مانند تریاک ، شیره ، هروئین .. .
2- مواد محرک سیستم عصبی : که فعالیتهای ذهنی روانی را تشدید می کند مانند کافئین ، کوکائین ، الکل ، ..... .
3- مواد توهم زا : که ایجاد اغتشاش ذهنی روانی می کند مثل L S D ، ماری جوآنا ، حشیش ، مسکالین ، و ..... .
علایم محرومیت از مواد ( Withdrawal ) :
آبریزش از چشم ، آبریزش از بینی ، عرق زیاد ، بی اشتهائی ، بیقراری ، افسردگی ، احساس مرگ قریب الوقوع ، تحریک پذیری .....
عوارض اعتیاد : عوارض اعتیاد خانمان برانداز است ، مرگ است که بصورت تدریجی حادث می شود ، و ای کاش فقط مرگ بود و با مردن فرد معتاد بسنده می کرد خانواده معتاد به نیستی کشیده می شوند ، اطرافیان عزت و آبرو و اعتبار اجتماعی خود را از دست می دهند .... 
 من همیشه دو دعای مخصوص دارم و می گویم : خدایا به هیچ خانواده ای در کل کره خاکی دو چیز نده : اول معتاد و دوم بیمار روانی ، که اولی به مراتب مصیبت بار تر از دومی است ....
علل اعتیاد :
آشنائی افراد به مواد ممکن است در یک جلسه معاشرت با دوستان و همسالان مبتلا صورت پذیرد ، یا متعاقب ابتلا به اختلالی که ..... .
اما علل اعتیاد را می توان در سه بخش جسمی ، روانی ، و اجتماعی تقسیم کرد :
علل جسمی : در زمینه علل جسمی بیولوژیکی ، عدم تعادل جسمی بیولوژیکی باعث میشود که افراد بدنبال تعادل کننده آن برآیند ...... .
علل روانی : عمده علل را باید در زمینه های روانی شخصیتی دنبال کرد . نیاز جوانان به وابستگی و تامین امنیت ، نیاز به احترام و اطمینان ، نیاز به پذیرش در گروه سنی ......
علل اجتماعی : سیاستهای استعماری بعضی دول استعمارگر ، نابسامانی های اجتماعی دولت های عقب نگهداشته شده ، میزان مقبولیت اجتماعی مواد ، در دسترس بودن آن.....
در زمینه مقایسه اهمیت علل ایجاد اعتیاد باید گفت روانشناسان سهم بیشتری را به علل روانی اجتماعی اعتیاد می دهند و بنظر نگارنده ضعف خصوصیات شخصیتی و آسیب پذیری شخصیت روانی فرد ..... .
اپیدمی یولوژی یا فراگیری :
از نظرآماری : تعداد معتادین خیلی مشخص نیست چرا که هیچکدام از آنها خود را معتاد نمی دانند و اگر از هر کدام آنها بپرسی معتاد هستند یا نه ، منکر اعتیاد بوده و اظهار می کنند : گهگاهی بصورت تفریحی می کشند ، اما .......
پیشگیری و درمان :
اولین قدم پیشگیری و درمان جلوگیری از تولید مواد و نشر آن است .
نباید گذاشت این ویروس مرگ در جامعه انتشار یابد و بر حیات و زندگی غالب گردد .
دومین مرحله و مهمترین آن آموزش است .در آموزش دو چیز مهمترین مسئله است :
اول مضرات اعتیاد است .....
نباید ساده لوحانه به درمان خوشبین بود و ساده نشان داد چرا که اگر فردی آلوده شد به راحتی درمان ممکن نیست و 75 درصد افراد بعد از ترک برای چندمین بار ...... .
دوم زمینه های شخصیتی فرد که اعتیاد را ایجاب می کند .....
 بهترین راه و روش بر انداختن این دیو سیاه از جامعه پیشگیری از طریق تزریق واکسن آگاهی از رسانه های عمومی و جمعی ، و تبیین شخصیت های آسیب پذیر و راه ترمیم زخمهای شخصیتی است ....
سوم درمان :
در درمان اعتیاد حد اقل باید چهار نوع عادت Habitude را مد نظر داشت :
1- عادت بیولوژیکی و حیاتی
2- عادت عضوی و عملی
3- عادت روانی
4- عادت اجتماعی

و به دلیل چند وجهی بودن وابستگی و اعتیاد ، درمان اعتیاد نیز باید چند وجهی باشد ، تیمی متشکل از روانپزشک ، روانشناس بالینی ، پزشک ، و مددکار اجتماعی .......
چند توصیه بهداشتی برای رشد شخصیت نوجوانان و جوانان :
1- به فرزندان خود اعتماد کنیم ( تو عاقلی ) اگر چه آنها را زیر نظر داشته باشیم .
2- به فرزندان خود مسئولیت بدهیم ( تو می تونی ) اگرچه بر آنها نظارت کنیم .
3- به فرزندان خود استقلال ببخشیم ( بنظرم تو بزرگ شدی و میتونی تصمیم گیری کنی و مسئولیت رفتارت با خودت هست ) .
4- به فرزندان خود عزت نفس بدهیم ( تو جنبه های مثبت زیادی داری ، تو کار را خوب انجام می دی ).
5- به تعریف و تمجید جنبه های عقلانی آنها بپردازیم و به آن تکیه کنیم ، به آنها عاقل بودن را تاکید کنیم ( تو خیلی عاقلی ، تو از من هم عاقل تری ) .
6- آنها را عاقل و بالغ بحساب آورده و به آنها بالغ بودن را تاکید کنیم ( من نباشم تو هستی ، تو دیگه بزرگ شدی ) .
7- جنبه های مثبت شخصیت آنها را به آنها گوشزد کنیم ( تو با هوشی ، تو عاقلی ، تو فعالی ، تو ابتکار داری ، تو خوبی ).
8- نقاط ضعف آنها را در نظر نگیریم و آنها را نادیده بگیریم ، نقاط ضعف آنها را به رخ آنها نکشیم .
9- برای آنها سرگرمی فراهم کنیم .
10- نیازهای آنها را در نظر بگیریم .
11- نظر و سلیقه خود را به آنها تحمیل نکنیم . 

  کامل آنرا در منوی مطالب روانشناسی مقالات روانشناسی 4 بخوانید  

پاكزاديان
روانشناس باليني


نظري ارسال نشده است

ارسال شده در ۴ / ۲ / ۱۳۸۷ در ساعت ۲۰ و ۱۹ دقيقه

 

 بهداشت روانی و ازدواج :

مهمترین عوامل توافق در ازدواج و دوام آن :

1-      میزان تمایل نسبت به همدیگر : دو جوانی که به هم تمایل شدید دارند و به اصطلاح به همدیگر عشق می ورزند زندگی با دوام تری خواهند داشت تا زوج هایی که توسط والدین یا بستگان به همدیگر معرفی میشوند و با تمایل کمتری با هم ازدواج می کنند . بشرطی که موارد ذیل را هم مد نظر داشته باشند

2-      رشد و استقلال فکری عاطفی : درجه رشد فکری عاطفی فقط به سن جسمانی بستگی ندارد بلکه به سن عقلی روانی عاطفی و اجتماعی نیز بستگی دارد . بخصوص رشد اجتماعی رابطه نزدیکی با رشد فکری عاطفی دارد افرادی که از نظر اجتماعی رشد کرده اند  روابط اجتماعی را خوب می فهمند و می دانند با دیگران بخصوص خانواده خود و خانواده همسر چگونه سازش کنند  . دختری که بشدت به والدین وابسته است و اصرار دارد بعد از ازدواج نیز با والدین زندگی کند یا پسری که بچه ننه است و دستورات را از مادرش می گیرد و بدون نظر مادرش آب نمی خورد به استقلال فکری عاطفی نرسیده  و زوج مناسبی نیستند.

3-      استقلال اقتصادی :  زندگی کم درآمد و پر هزینه جامعه ما خصوصا و جامعه جهانی عموما ایجاب می کند دختر و پسر هر دو به استقلال اقتصادی رسیده باشند و درآمد داشته باشند و سهم خود از هزینه های زندگی را پاسخگو باشند . اینکه فقط یکنفر را مسئول تامین هزینه های زندگی بدانیم  مربوط به گذشته و فرهنگ رشدنایافته  گذشته است و باید آن را بدست فراموشی سپرد  ( البته دولتی که خود را برای پاسخگوئی به   50  درصد بالغین اجتماع معاف کرده  نه برای اشتغال آنها فکری می کند  و نه بیکاران آنها را جزء بیکاران اجتماع به حساب می آورد و با واژه خانه دار بودن آنها را استحمار می کند تمایل بیشتری در حفظ وضعیت فرهنگ سنتی اجتماع دارد).

4-      تشابه علایق و طرز تفکر : اگر زن و شوهر در بیشتر زمینه ها  مثل  آداب و سنن ، پیشرفت یا ساده زیستی در زندگی ، دیدگاههای سیاسی ، نظریات مشابهی داشته باشند زندگی آنها بادوامتر خواهد بود .

5-      تشابه تحصیلی : تفاوت فاحش میان سطح تحصیلی یکی از عوامل بسیار مهم اختلافات خانوادگی است .بخصوص در دختران ، مثلا دختر تحصیلکرده نسبت به شوهر خود که دارای سطح تحصیلات پائین است در بین دوستان وهمکاران  خود احساس شرم و عصبانیت می نماید . و این موجب اختلاف و درگیری شده منجر به کشمکش و طلاق می گردد .  

6-      تشابه طبقاتی : اکثر روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که تفاوت میان سطح تحصیلی و طبقاتی یکی از عوامل بسیار مهم اختلافات خانوادگی است . مثلا دختر تحصیلکرده در خانواده متمکن و مودب نسبت به شوهر خود که دارای آداب و معاشرت طبقه پائین اجتماع است احساس شرمساری می کند و در مهمانی ها نسبت به رفتار همسرش شرمسار است و این موجب عصبانیت و ناراحتی و کدورت دائمی وی است.  

7-      تشابه مذهبی : بهتر است زن و مرد هر دو در مقدار گرایش یا عدم گرایش به مذهب مشابه باشند . اگر یکی از دو همسر به عقاید مذهبی پایبند است و طرف دیگر کمتر خود را مقید می داند و یا اصلا مقید نیست و دموکرات است  و یا هر کدام به مذهبی متفاوت معتقدند ودر آتی هر کدام سعی خواهد کرد کودک را بر اساس تفکرات و قوانین مذهبی خود تربیت نماید مشکل پیدا خواهند کرد .

8-      تشابه شخصیتی : بهتر است زن و مرد از نظر شخصیتی مشابه هم باشند ، اگر یکی برونگرا و اجتماعی است و شلوغی را ترجیح میدهد و طرف دیگر درونگراست و خلوتی و در آرامش بودن را ترجیح میدهد ، یا یکی جاه طلب است و پیشرفت و رشد کردن مادی و غیر مادی را می خواهد و طرف دیگر ساده زیستی و بی آلایش زندگی کردن را ، یا یکی  وسواسی و اهل نظم و ترتیب است و طرف مقابل  بی نظم و ریخت و پاش کننده  این دو مناسب هم نیستند و مشکل پیدا می کنند .

9-      تشابه نیازها بخصوص در امور جنسی : یکی از مهمترین علل  بوجود آمدن احساس خوشبختی زندگی زناشوئی یا عدم خوشبختی زندگی زناشوئی  روابط لذت بخش جنسی است . زیرا اگر این روابط قانع کننده نباشد منجر به احساس محرومیت و ناکامی  می گردد.  در واقع ازدواج به شکست می انجامد . در روابط زناشوئی سه عامل   سبب ارضاء و ایجاد لذت جنسی خواهد شد : اول داشتن اطلاعات کافی در امور جنسی . دوم آزاد بودن از ترسها و تعصبات  . سوم توازن میان مقدار تمایل زن و مرد .

10-  تشابه فرهنگی : پیشنهاد می کنم برای موفقیت زندگی خود از شهر و زادگاه خود  و حتی از محله سکونت دائمی خود همسر انتخاب نمائید .

                                                           پاكزاديان
                                                روانشناس باليني


رضا از اصفهان
شما مهمترین عوامل توافق در ازدواج و دوام آن یعنی رسیدن به استقلال فکری ، عاطفی ، اقتصادی ، تشابه علایق و طرز تفکر ، تشابه تحصیلی ، طبقاتی ، مذهبی ، فرهنگی ، شخصیتی را فرمودیند . ولی چیزهائی که خانواده ها در نظر دارند مثل : این خشکله ، اون نیست ، این نجیبه ، اون ... ، لطفا در مورد اینها هم توضیح بدین .
ارسال شده در ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۸ و ۰۰ دقیقه
leila
سلام
اول از هر کاری باید تشکر فراوان کنم از آقای پاکزادیان
چون صحبت های ایشون فوق العاده زیاد در امر انتخاب و تصمیم گیری در این زمینه به من کمک کرد
در طی جلسه ای که با ایشون صحبت کردم تونستم خیلی بهتر راهم را انتخاب کنم
و فکر می کنم اینجا بهترین جاییست که می تونم از ایشون تشکر کنم
به امید موفقیت تمامی جوانان ایرونی
ارسال شده در ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه
ali
amel aval eshare mikone be inke 2 ta javoni ke ashegh haman va be ham eshgh mivarazan age be noghtetye ezdevaj beresan mofaghtar az ezdevajhaye sonaty hastan vali man mikham begam ke amar kamelan bar aks in matlabo mige albate to mamlekat ma va ba farhang ma in matlabam mikhastam ezafe konam ke khode manam yeki az mokhalefan ezdevaj sonaty hastam ba inke midonam amar be nafe ezdevajaye sonaty
ارسال شده در ۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۱ و ۲۷ دقیقه

ارسال شده در ۶ / ۱ / ۱۳۸۷ در ساعت ۱۸ و ۱۰ دقيقه

 

 

 

ما مردم ایران از نظر روانی اجتماعی چگونه ایم ؟ چه خصوصیات و صفاتی داریم ؟

بنظرم :

احساسی هستیم  احساس در اکثریت مواقع بر عقل و عقل گرایی ما غلبه دارد ، زود به هیجان می آییم و بقول معروف جوگیر می شویم.

ناسیونالیستیم  با تهدید یا تهدید فرضی  زود مسائل داخلی را فراموش می کنیم  .

لجباز هستیم  حتی در لجاجت بر خلاف منافع خود عمل می کنیم.

گرایش به طرفداری از ضعیف تر داریم  بلعکس بیشتر مردم جهان که برای منافع گرایش به طرفداری از قویتر دارند.

اهل یا طرفدار همه یا هیچ ایم  حمله یا فرار بخاطر عدم انعطاف پذیری ، از مکانیزم مصالحه بخاطر نداشتن نرمی و انعطاف کمتر استفاده می کنیم ، حتی آنجایی هم که می توانیم با مصالحه به 60/0 درصد خواسته مان برسیم از آن صرفنظر می کنیم  .

کمتر نظارت می کنیم و نظارت اجتماعی خوبی نداریم  بمن چه ؟ بخاطر اینکه گروهی فکر نمی کنیم و گروهی عمل نمی کنیم ، شخصی هستیم  .

ظریف طبع ایم  خشونت را دوست نداریم .

اگر هم بترسیم کمتر بروز می دهیم   بیان نمی کنیم و بدلیل تظاهر واکنش معکوس داریم  .

رئوف و مهربان یم .

کم گوش می دهیم  و تحمل کوش دادن مطلب را نداریم . بخاطر همین هم الف مطلب را شنیدیم اظهار نظر می کنیم.

کم تحلیل می کنیم  و زود به ظاهر و صورت بسنده می کنیم . فکر می کنیم همه چیز را می دانیم ، یا باید همه چیز را بدانیم و بخاطر همین هم حتی مواقعی که می دانیم  نفهمیدیم تظاهر به فهمیدن می کنیم  .

تصویری هستیم  عکس را بیشتر از مطلب دوست داریم.

شنیداری هستیم  حوصله مطالعه نداریم و می خواهیم برایمان تعریف کنند ، می پرسیم : چه خبر ؟.

ریا کاریم  بقول معروف صورتمان را با سیلی سرخ می کنیم ، به ظاهر خیلی بهاء می دهیم.

چاپلوسیم  اگر کسی بد کسی را گفت ما هم چند تا روش می گذاریم ،  در تاکسی اگر راننده مرتکب خلافی شد و آنرا به گردن راننده مقابل انداخت همه آنرا تایید می کنیم.

بی ثباتیم   اگر تصمیم درستی برای مثلا دوره پنج ساله گرفتیم سال بعد آنرا دنبال نمی کنیم .

مال خود می کنیم  بهره کار دیگران را بخود نسبت می دهیم ، کامپیوتر را رایانه اش می کنیم ، فاکس را نمابر می کنیم ، SMS را پیامک می کنیم ، در هر سازمانی کاری که از پایین ترین رده سازمانی تا بالا صورت می گیرد بحساب مدیر منظور می کنیم ، بخاطر همین هم انگیزه فعالیت را از دست می دهیم  .

کمتر از دیگران تعریف می کنیم  یا کمتر نکات مثبت دیگران را می گیم  ، فکر می کنیم اگر بالا رفتند برای ما دردسر می شوند ، شاید بخاطر اینکه موقعیتها در کشور ما محدود است.

چسبندگی و حس مالکیت داریم  چسبندگی به ملک ، خونه ، ماشین ، وسائل منزل ، زن ، فرزند که همه اینها فرد را زمین گیر می کنند ، بلعکس اروپایی ها که حس مالکیت کمتری دارند با کیف دستی وارد جایی مشند و با کیف دستی از آنجا خارج می شند و زندگی پویا تر و متنوع تری دارند.

 

                                                  پاكزاديان
                                             روانشناس باليني


مجید
زمانه عوض شده، مردم خیلی عوض شدن! خصلتهای بد مردم ایران کاملا رو اومده! دروغ که یه امر طبیعیه،به کسی نمیتونه به هیچ عنوان اعتماد کنی! چشمت رو ببندی باز کنی مالت رو بردن! دزدی آسون شده! وجدانی در کار نیست، مردم خودخواه شدن، کسی به کسی رحم نمیکنه چه برسه به اینکه بخواد لطف کنه! سخنرانی کردن رو خوب بلدیم ولی کاری نمیکنیم! تمام شخصیت این مردم رو تو رانندگیشون نگاه کنید! بسیار نژاد پرست هستیم، بسیار و حیض و بدچشم! همه مسائل رو از منظر جنسی نگاه میکنیم! چشما دنبال ناموس دیگرونه! خلاصه اینکه اینقدر هست که جزء آدم خوبا نباشیم، تقصیر خودمونه، از ماست که بر ماست، چشممون به دست اینو و اونه ببینیم کی برامون کاری میکنه! بدتر میشه، قول میدم! تا نابود بشیم! خدا انگار این مردم رو لعنت کرده! از این مردم متنفرم
ارسال شده در ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶ و ۱۶ دقیقه
بدون فکر صحبت می کنیم وبلا فاصله پشیمان می شویم.
ارسال شده در ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷ و ۲۷ دقیقه
افشین
خصوصیات ایرانیها:
خوبی ها: مهربون-احساسی؟-بچه دوست ، غریب پسند
بدی ها : دروغگو-چند شخصیتی و پیچیده-دزد-متقلب-ضعیف و ترسو-ذاتا خائن-شکم پرست-تنبل و خوش خواب-تک رو و تک خور-ثروتمند ولی محتاج- امانت دار برای آخرت
آقا مهدی اینارو بزار تو سایتت بگو من گفتم
ارسال شده در ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴ و ۱۲ دقیقه
ramfatx
درود . ضمن سپاس از روشنگری جناب دکتر پاکزاد، همینطور آشنایی با دیدگاه بزرگوارانی که با خلوص دیدگاه واقعی و نگاه صادقانه شان را با هم وطنان دیگر خود درمیان می گذارند، بنظر می رسد که نباید نقش بنیادی مفهوم "روانی اجتماعی" در حیطه روانشناسی را نادیده بگیریم. هموطنانم هم نیک می دانند که برخی واژه ها در حوزه علمی خاص مفاهیم ویژه ای دارند که بیانگر جنبه ی خاصی از یک موضوع تحقیقی واحد هستند. شاید این تفاوت در دریافت مفاهیم موجب تشتت آرا و ناهمگونی تفاهم مفاهیم شوند. حتما بزرگواران عنایت دارند که این وب سایت عمدتا با تکیه بر مفاهیم روانشناختی به تبیین موضوعات اجتماعی می پردازد. اما چقدر اندیشمندانه دوستان به نقد مسایل می پردازند و در عجبم که آدمی گاهی واژگان کوچکی را برای بیان اندیشه های بزرگش اختیار می کند. پایدار باشید.
ارسال شده در ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶ و ۲۸ دقیقه
قبادی
تا حدودي فضوليم ، دير ياد مي گيريم ، زود يادمون مي ره ، كم كار مي كنيم زياد مي خوايم ، به سطح قانعيم ، الكي خوشيم
ارسال شده در ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه
عارف
کمتر عقل گرا و بیشتر عاطفی و سطحی نگر هستیم ، بخاطر همین هم مسئولین با شعارهاشون راحت ما را فریب می دهند
ارسال شده در ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۶ و ۱۷ دقیقه
فاروق روستا
همه ی ما ایرانی ها وقتی به اینجا می رسیم می گوییم بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند شما دوست عزیز، شما خانم محترم که گفتید ما همه خوبیم شده تا حالا اون خوبیت شما گل کنه و به همسایه ی ندارت به اندازه ی سر سوزنی کمک کرده باشی؟ من هم مثل شما. یه فاجعه است اون وقت می گیم ما ایرانی ها خوبیم. شما چی فکر می کنید؟
ارسال شده در ۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۶ و ۵۶ دقیقه
بهاره بهگوی
قائم بذات. طناز. شاعر.دیگر پذیر.محافظه کارو اهل مدارا هم هستیم
ارسال شده در ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۴ و ۳۹ دقیقه
ساندرا
زیاد دروغ می گیم ، زیاد تقلب می کنیم ، خودمان را گول می زنیم ، زیاد ظاهر سازی می کنیم ، و هیچوقت خودمان نیستیم ، همش در حال نقش بازی کردنیم
ارسال شده در ۱۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه
مفهومی
آدم های ساده ای هستیم ، با هوش متوسط ، راحت گول می خوریم ، اطاعت و دنباله روی از دیگران را راحت قبول می کنیم . از خودمان فکر و اراده ای نداریم .
ارسال شده در ۴ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۱ و ۲۱ دقیقه
نازنین
رئوف و مهربانیم ، مهماندوستیم ، عاطفی هستیم ، چشم و هم چشمی داریم ، ظاهر سازی می کنیم ، و در مجموع خوبیم
ارسال شده در ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۲ و ۱۳ دقیقه
عضدی هستم بازم از سمیرم
راستش اگر شما به ما افتخار بدهید و به دانشگاه سمیرم تشریف بیاورید و در مورد موضوع اعتماد برای ما بحث کنید از شما ممنون می شویم.
با تشکر انجمن بیجک

خانم عضدی عزیز و اعضای محترم انجمن بیجک
ضمن تشکر از لطف و توجه شما باید عرض کنم بدلیل کمبود وقت از این کار عذرخواهی می کنم . پاکزادیان
ارسال شده در ۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه
طاهری از سمیرم
به نظر من ما می توانیم به اهدافمان برسیم حتی اگر در مکانی مثل دانشگاه سمیرم باشیم .
ارسال شده در ۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه
ali
ba salam va khaste nabashid khedmat shoma jenab pakzadian va tashokar bekhater sait ziba va ba mohtavaton omidvaram roz be roz kameltar va por mohtavatar beshe man az bachehaye talar hastam chand bar az saiteton didan jarde bodam vali emshab kameltar bazdid kardam va estefade kardam fekr mikonam az emshab yeki az moshtariyaye paro paghorse saiteton basham az inke farsi type nakardam ozr mikham dar mored bahse rohiyate ma iraniham mikhastam begam albate ba kamal ehteram be hameye iranihaye aziz inke:vaghean adamaye chand shakhsiyati hastim
ارسال شده در ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۲۲ و ۳۴ دقیقه
ناصر
مهمان نوازیم : بهترین ها را به مهمان اختصاص می دهیم .
مقلد و دنباله رو هستیم : کمتر از فکر و ذهن خدادادی خودمان استفاده می کنیم ،و آنرا بکر و دست نخورده نگاه می داریم .
اقراق می کنیم : و در اقراق کردن ولو منفی آن از همدیگر سبقت می گیریم
ارسال شده در ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۶ و ۴۲ دقیقه
زهرا
سنت گرا هستیم سنت ها را ولو فایده ای بحال ما نداشته باشد ، یا رغبتی به انجام آن نداشته باشیم اجبارا آنرا انجام می دهیم .
قدرت گفتن نه را نداریم اگر کسی چیزی از ما خواست و خواسته ای از ما داشت خودمان را مجبور به انجام آن می بینیم .
ارسال شده در ۱۵ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۶ و ۵۱ دقیقه
محمد
خیلی راحت دروغ می گوئیم ، بنابراین دروغ بر بیشتر اعمال ما تسلط دارد .
به منافع آنی بیشتر توجه داریم تا درازمدت ، بنابراین خیلی راحت تقلب می کنیم .
ارسال شده در ۶ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۸ و ۲۳ دقیقه


صفحه ي اصلي || ايميل